مستشرقان يهودى و تفاسير اوّليّه اماميّه‏ - صفحه 15

سخن صاحب تفسير مجمع البيان‏

در تفسير ارزشمند مجمع البيان در توضيح اين آيه، چند وجه ذكر شده است كه كه به ذكر خلاصه‏اى از آن اكتفا مى‏كنيم.

وجه اوّل‏

صاحب مجمع البيان بر اين نكته تأكيد دارد كه اكثر مفسّران - ازجمله حسن بصرى، قتاده و سعيدبن جبير - گفته‏اند و از امام صادق عليه السلام نيز چنين نقل شده است، به اين مضمون كه پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله نه شكّ كرد و نه پرسيد و خطاب آيه عام بوده و تمامى مردم را شامل مى‏شود؛ به اين معنا كه اگر شما مردم در شكّ هستيد (از اهل كتاب) بپرسيد. دليل بر اين مدّعا آنكه در آخر همين سوره، از زبان پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله چنين آمده كه: «اى مردم! اگر نسبت به دين من شكّ داريد، من آنچه را شما غير خدا مى‏پرستيد، نمى‏پرستم و خدايى را عبادت مى‏كنم كه جان شما را مى‏گيرد.» ۱ خداوند مى‏فرمايد كه پيامبرش هرگز دچار شكّ نشده است و به اين ترتيب، آيه چنين معنا مى‏شود كه: «اى مردم! اگر نسبت به آنچه بر شما از زبان پيامبرمان محمّد صلى اللَّه عليه و آله نازل كرديم ترديد داريد (از اهل كتابى كه كتابهاى انبياء پيشين را خوانده‏اند) سؤال كنيد (تا شكّ شما برطرف شود). طبرسى سپس - حتّى با فرض آنكه مخاطب آيه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله باشد - وجوهى را محتمل دانسته است كه مطابق آن، باز نمى‏توان به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نسبت شكّ و ترديد روا داشت.

وجه دوم‏

به عقيده صاحب مجمع البيان، خطاب در اين آيه - مانند آيه (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاء فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ وَاتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ)۲و آيات

1.قُلْ يَا أيُّهَا النَّاسُ إن كُنتُمْ فى شَكِّ مِن دِينى فَلا أعْبُدُ الَّذينَ تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّه وَلكِنْ أعبُدُ اللَّهَ الَّذِى يَتَوَفَّاكُمْ وَ أمرِتُ أنْ أكُونَ مِنَ الْمُؤمِنين.

2.طلاق (۶۵) / ۱

صفحه از 40