جايگاه صحابه در تبيين قرآن : بررسى ده حديث‏ - صفحه 43

بررسى‏هايى ارائه كرد. اين گفتار، شامل بررسى ده حديث است كه برخى از صاحب‏نظران، آنها را دليل بر حجيّت قول صحابه دانسته‏اند و بر همان اساس، آن كلمات را، در شمار منابع «تفسير اثرى» جاى داده‏اند.

مقدّمه‏

براساس نصوص دينى، ما اجازه نداريم به سخن هيچ‏كس درباره معرفت دينى اعتماد كنيم، مگر بعد از آن كه با دليل، حجّيّت كلامش اثبات گردد، آن هم با دلائل قطعى از كتاب خدا و سنّت قطعى.خداى متعال فرمود: (و ما آتاكم الرسول فَخذوهُ و ما نهيكُم عنه فانتهوا)۱«هرچه راكه رسول خدا به شما بدهد، آن را بگيريد. و هرچه را كه از آن منع كند، از آن بازايستيد.»
اين حقيقت در آيات ديگر در سخن خداى متعال نيز آمده است، ازجمله: (اطيعوا للَّه و اطيعوا الرسول)(5 بار در قرآن آمده) (از خدا و پيامبر اطاعت كنيد.) (لكم في رسولِ اللَّهِ اسوةٌ حسنةٌ)(3 بار در قرآن آمده) (پيامبر خدا برايتان الگويى نيكوست.) (ما ضَلّ صاحبكم و ما غوى‏ و ما ينطق عن الهوى‏ إن هو الّا وحىٌ يُوحى‏)۲«همراه شما (پيامبر) گمراه نشده و به راه غلط نرفته است. و آنچه كه مى‏گويد، هواى نفس نيست، فقط وحى است كه فرستاده مى‏شود.»
به علاوه اين آيات متعدد، معجزات محكم و فراوانى كه از ايشان نقل شده، دلالت بر حجّيّت سخن پيامبر دارد.
همين سان، بايد عمل به سخنان ائمه طاهرين را واجب بدانيم، سخنانى كه صحّت و اعتبارشان براى ما به اثبات رسيده است. اين پيروى ما از ائمه عليهم السلام، با استناد به ادلّه قطعى از كتاب و سنّت است كه حاكى از عصمت آنها نيز مى‏باشد، مانند:
- آيه تطهير كه دلالت بر عصمت آنان از هر خطائى است.
- آيه ولايت كه ولايت على‏بن ابى‏طالب عليه السلام را در امتداد ولايت خدا و رسولش برمى‏شمارد.

1.حشر (۵۹) / ۷

2.نجم (۵۳) / ۴-۲

صفحه از 72