جايگاه صحابه در تبيين قرآن : بررسى ده حديث‏ - صفحه 45

2. در توضيح روش تفسيرى خود گويد: «روايات وارده از مفسران صحابه و تابعين، به دليل چندگانگى و تناقض كه در آنها وجود دارد، هيچ حجّت و برهانى براى شخص مسلمان نيست.» ۱
3. در بيان علّت ساختن كعبه در تفسير آيه (و يرفع ابراهيم القواعد)«هنگاميكه حضرت ابراهيم پايه‏هاى كعبه را بلند مى‏ساخت.» با اشاره به روايات مربوط گويد: «يقيناً منظور و مقصودمان، رواياتى است كه به مصادر و منابع عصمت مى‏رسند، مثل روايات پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و اهل بيت طاهرين عليهم السلام. بايد دانست كه غير آنان - چه مفسران صحابه و چه تابعين - جايگاهى همچون بقيّه مردم دارند و كلامشان مشتمل بر تناقض است.» ۲
آيت‏اللَّه محمّدهادى معرفت در كتاب «التفسير الاثرى»، در برابر اين نظر، براى اثبات حجّيّت سخنان صحابه و تابعين، به رواياتى استناد كرده كه در اين گفتار، ده روايت از كتاب فوق، مورد بررسى قرار مى‏گيرد:

1. حديث اوّل‏

راوندى از امام كاظم عليه السلام روايت كرده كه پيامبر فرمود: «من مايه امانم براى اصحابم... و اصحابم امان براى امّتم... و اين دين پيوسته بر اديان ديگر غالب است تا زمانى كه ميان شما كسانى باشند كه مرا ديده‏اند.»۳۴

1.همان، ۱ / ۱۳

2.همان، ۱ / ۲۹۳

3.از اين عبارت چنين مستفاد مى‏شود كه از نظر پيامبر، صحابه پيامبر كسانى هستند كه فقط آن حضرت را ديده باشند. آيا صِرف ديدن پيامبر، براى اقتدا كردن به آن و پذيرفتن سخنان ايشان - آنچنان كه اهل سنّت مى‏گويند - كافى است؟

4.التفسير الاثرى الجامع: ۱ / ۱۰۱-۱۰۲ نقل از: نوادر راوندى: ۱۴۶ حديث ۱۹۹؛ بحارالانوار ۲۲: ۳۰۹ ح ۱۱؛ طرائف ابن‏طاووس: ۴۲۸؛ صحيح مسلم: ۷ / ۱۸۳، كتاب فضائل الصحابة، باب ان النبى امان لأصحابه و أصحابه امان للأمة

صفحه از 72