جايگاه تأويل در روايات تفسيرى امام سجاد عليه السلام - صفحه 74

النبى - به مركزى براى لهو و لعب تبديل شد، آن‏چنانكه آوازه‏خوانى، رقاصى، مجالس مختلط زن و مرد، مجلس شراب و مراكز آموزش غنا رواج پيدا كرد ۱. شعر در اين زمان قبيله‏اى است؛ موضوع اصلى آن شجاعت، زيادى مال و نفر و هر آن چيزى است كه به آن افتخار مى‏كردند و واژه‏اى در قاموس سبّ و شتم نماند مگر آن كه به نظم درآمد. در حقيقت، جاهليّت اوّلى كه اسلام با آن مبارزه كرده بود، در ايّام حكومت اموى تمام چهره، رخ نمود ۲. گرچه مدينه، «دارالسّنه» نام گرفته بود، مردم در اين زمان بيشتر متأثر از ارزش‏هاى خلافت بودند تا سنت پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و امامان شيعه عليهم السلام. پس از واقعه حرّه چنان حقارتى بر مردم مدينه تحميل كردند كه ناچار شدند به عنوان «برده يزيد» با فرمانده نظامى او بيعت كنند ۳. مسجد النبى صلى اللَّه عليه و آله كه روزى پايگاه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و مقرّ حكومت ايشان بود، به محلّى براى چهارپايان تبديل شده بود؛ ستوران را به ستون‏هاى مسجد مى‏بستند و چنان‏چه كسى قصد زيارت مزار پيامبر صلى اللَّه عليه و آله را داشت، او را با خنجر منع و تهديد مى‏كردند ۴.

موقعيّت امام سجاد عليه السلام در مدينه‏

على‏رغم شرايط نامساعد و اوضاع نابسامانى كه در مدينه وجود داشت، امام سجاد عليه السلام، در سراسر حيات خويش، در مدينه ماند و جز براى حجّ و زيارت از آن خارج نشد. مورخان گزارش كرده‏اند كه ايشان براى زيارت مزار جدّش، على‏بن ابى‏طالب عليه السلام، به عراق سفر كرد و مسلّم است كه مزار سيد الشهداء عليه السلام را نيز زيارت كرده است ۵، امّا اقامت‏گاه ايشان تا پايان عمر مباركشان، شهر رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و مضجع شريف اوست.
دوران حيات امام سجاد عليه السلام آكنده از سختى، مرارت و تنهايى است. طبق گزارش فضل‏بن شاذان پس از واقعه كربلا، تنها پنج نفر پيرامون امام عليه السلام باقى ماندند:

1.نك: شريف قرشى، ج ۲، صص ۴۰۷-۴۱۲

2.نك: شريف قرشى، ج ۲، صص ۴۱۵-۴۱۷

3.ابن ابى‏الحديد، ج ۳، ص ۲۵۹

4.مجلسى، ص ۱۱ ؛ عمادزاده، ص ۷۵۳

5.شريف قرشى، ج ۱، ص ۱۸۶

صفحه از 83