جايگاه تأويل در روايات تفسيرى امام سجاد عليه السلام - صفحه 78

امام على عليه السلام است، رويكردهاى ايشان به موضوع «ولايت»، «تولّى» و «تبرّى» بسيار همانند است. همان سببى كه امام على عليه السلام را وا مى‏دارد شؤون علم و تقواى خود را بستايد و در ميدان فضيلت‏ها داد مبارز طلبى سر دهد، امام سجاد عليه السلام را نيز در جايگاهى قرار مى‏دهد كه فضايل پدرانش و امتيازات ذريّه‏اش عليهم السلام را در قالب تبيين آيات قرآن بيان كند.

1-1- تبيين جايگاه اميرالمؤمنين عليه السلام‏

مهم‏ترين ركنى كه امام سجاد عليه السلام سعى در تحكيم آن دارد جايگاه اميرالمؤمنين عليه السلام در مقام ولايت است. به طور نمونه امام عليه السلام در تفسير «ادخلوا فى السِّلم كافّه» مى‏فرمايد: «سلم و سلامت همانا ولايت امير المؤمنين است» ۱. ايشان مراد از شجره مباركه در «كانّها كوكبٌ درّيٌّ يوقد من شجرهٍ مباركهٍ» و نخستين مصداق «و مِن النّاسِ مَن يَشرى نفسَه ابتغاءِ مَرضاتِ الله» را على‏بن ابى طالب عليه السلام مى‏داند ۲.
گاهى نيز امام عليه السلام، تفسير خويش را به گفتار رسول خدا عليه السلام مستند مى‏كند تا زمينه بهترى براى پذيرش مخاطب ايجاد كند. به طور مثال زمانى كه از ايشان معناى «اَن تقول نفسٌ يا حسرتَى علَى ما فرّطتُ فى جنب الله...» را پرسيدند حضرت فرمود: «جنب اللَّه تنها على‏بن ابى‏طالب عليه السلام است و او حجت خدا بر خلق است. هنگامى كه روز قيامت شود، خداوند به نگهبانان جهنم امر مى‏كند كه كليدهاى آن را به على عليه السلام بسپارند. پس هر كه را بخواهد داخل [ دوزخ‏]كند و هر كه را بخواهد نجات دهد؛ همانا رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرموده است: «اى على هر كس تو را دوست دارد مرا دوست داشته و هر كس تو را دشمن دارد مرا دشمن داشته است. اى على تو برادر منى و من برادر تو هستم...» ۳

1.بحرانى، ج ۱، ص ۱۲۹

2.نك: حسينى، ج ۱، ص ۳۵۹؛ الكوفى، ص ۱۲۴؛ اصفهانى، ص ۲۲۴؛ ابن شهر آشوب، مناقب، ص ۳۳۹

3.الكوفى، فرات، ص ۳

صفحه از 83