تعليقات آيت ‏اللَّه جعفرى بر اصول كافى، هفده باب از كتاب الحجّة - صفحه 88

* ص 10، همان باب، ح 5، ذيل «يسقط فيها كلّ بطانة و وليجة حتّى يسقط فيها من يشقّ الشعر»:
«بطانه»، كلمه‏اى است كه درباره دوستان صميمى به كار مى‏رود. هدف از كاربرد آن در اين‏جا، اشاره به اين عبارت قرآنى بوده است. «يا ايهاالذين آمنوا لاتتخذوا بطانة من دونكم»۱.
«وليجه»، كلمه‏اى است كه درباره همراه نزديك به كار مى‏رود و اشاره به عبارت قرآنى دارد كه فرمود: «ام حسبتم ان تتركوا، و لمّا يعلم اللَّه الذين جاهدوا منكم و لم يتّخذوا من دون اللَّه و لا رسوله و لا المؤمنين وليجة»۲
«من يشقّ الشعر» كسى كه مويى را به دو نيم مى‏شكافد. كسى كه آن چنان خدعه‏پرداز است كه حتّى اگر از او خواسته شود تا در معامله‏اى مويى بدهد، آن را به دو نيم مى‏كند و تنها نيمى از آن را مى‏دهد.
* ص 12، باب «انه من عرف امامه لم يضرّه تقدم هذا الامر او تأخر»، ذيل عنوان باب:
يعنى اگر كسى به درستى امام را تصديق كند، ديگر زمان قيام امام برايش مهم نيست. ارزش اعمال كسى نبايد به خاطر آن كه اين اتّفاق در آينده روى خواهد داد، كم شود. در متن عربى اين عبارت نيز داريم كه «امور را به پيش آورد» (تقدّم)، امّا اين نكته در اين‏جا و اكنون محور بحث نيست. اين عبارت در اين‏جا تنها براى تناسب با عبارت «به تعويق انداختن» (تأخّر) آمده است.
* ص 14، همان باب، ح 4، ذيل «محتبياً بسيفك»:
«محتبياً بالسيف»، در زمان جنگ، بر روى زمين مى‏نشستند، در حالى كه پاهايشان را به روى هم انداخته بودند. (چهار زانو نشسته بودند) و شمشيرى را بر روى سينه نگه داشته بودند.

1.آل عمران / ۱۱۸

2.توبه / ۱۶

صفحه از 95