نقش فناورى اطلاعات و ارتباطات در ترويج فرهنگ قرآن‏ - صفحه 100

كليد واژه: قرآن در جهان معاصر / فناورى اطلاعات و ارتباطات / اينترنت - آسيب‏شناسى / اينترنت - راهكارها.

مقدّمه‏

امروزه، نقش رايانه و اينترنت بر كسى پوشيده نيست؛ چه تعداد نرم‏افزارهايى كه در پژوهش‏هاى قرآنى به خدمت گرفته شده است و چه تعداد نرم‏افزارهاى آموزشى پژوهشى قرآنى كه به بازار عرضه شده و يا بانك‏هاى اطلاعاتى قرآنى كه در اختيار مخاطبان مختلف قرار گرفته است.
لوح‏هاى فشرده، آموزش مفاهيم قرآن و تلفظ آن را آسانتر كرده و امكان جستجوى لفظى در قرآن را فراهم آورده است و كتب مرجعى را كه مورد نياز سخنرانان و خطباست، به راحتى در اختيار آنان قرار مى‏دهد. پايگاه‏هاى اينترنتى رايج‏ترين ترجمه‏هاى قرآن را در دسترس علاقه‏مندان قرار مى‏دهند و انبوهى از مقالات و كتب قرآنى را در اختيار كاربران مى‏گذارند. امّا آنچه از اهميت بيشترى برخوردار است، تاثيرى است كه اين رسانه در چگونگى استفاده و فهم قرآن مى‏تواند داشته باشد.

تأثيرات فناورى اطلاعات و ارتباطات در چگونگى استفاده و فهم قرآن:

1. ارايه تفسيرهاى نوين قرآن‏

با گسترش دامنه استفاده از اينترنت و سهولت ارايه اطلاعات در آن، زمينه انتشار ديدگاه‏هاى تفسيرى متفاوت و احياناً انحرافى فراهم مى‏آيد. در حال حاضر، يك جستجوى اينترنتى در زمينه موضوعات قرآنى، هزاران هزار مورد به دست مى‏دهد كه از ساده‏ترين مطالب همچون «روش اسلام آوردن» تا كفرآميزترين مباحث را شامل مى‏شود. پايگاه‏هاى اينترنتى، تفاسير و برداشت‏هاى قرآنى را نه تنها از ديدگاه دانشمندان معتبر و مذاهب شناخته شده و اسلامى منتشر مى‏كنند، بلكه به همان

صفحه از 113