نقش فناورى اطلاعات و ارتباطات در ترويج فرهنگ قرآن‏ - صفحه 101

اندازه، نظرات گروه‏ها و افراد منحرف و فرقه‏هاى باطل همچون «احمديه (قاديانيه)» و «بهائيه» و... را نيز ترويج مى‏دهند.

2. حفاظت از نسخه‏هاى خطى قديمى‏

نسخه‏هاى خطى قديمى و منحصر به فرد زيادى از قرآن در موزه‏ها و كتابخانه‏هاى دينى وجود دارد كه يا از دسترس پژوهشگران دور مانده و يا به خاطر استفاده زياد، در معرض فرسودگى هستند. امّا با پيشرفت‏هاى جديد به راحتى مى‏توان اين نسخه‏هاى ارزشمند را به صورت الكترونيكى نگهدارى كرد و ضمن محافظت از حقوق انحصارى يا حق مالكيت معنوى اين آثار، آنها را از بلاياى طبيعى و فرسودگى نجات و به راحتى در اختيار علاقمندان قرار داد. براى نمونه مى‏توان به سايت تبيان اشاره نمود كه امكان دسترسى به حدود 2000 نسخه خطى به صورت تمام متن در محيط اينترنت را فراهم نموده است و يا مى‏توان برخى لوح‏هاى فشرده را نام برد كه هزاران صفحه از نسخ خطى را به صورت عكسى در اختيار علاقمندان قرار مى دهد.

3. ساماندهى تحقيقات جديد قرآنى‏

كامپيوترها نشان داده‏اند كه ابزارهاى فوق‏العاده مفيد و پيشرفته‏اى براى تجديد و تركيب متون و ارايه پژوهش‏هاى نوين هستند. پژوهشگران مى‏توانند با استفاده از نرم‏افزارهاى قرآنى يا بانك‏هاى اطلاعات قرآنى تحت وب، دست به نگارش زده و از مراجعه به كتابخانه‏ها صرف نظركنند و به راحتى با صرف وقت و هزينه كم، نسبت به ساماندهى يافته‏هاى قرآنى خود اقدام كنند.

4. شناخت، ذخيره، پردازش و بازيابى آسان اطلاعات‏

با استفاده از كامپيوتر مى‏توان به شناخت دقيق و سريع و آسان منابع قرآنى و ذخيره آن‏ها به شكل‏هاى مختلف اقدام كرد و در كنار آن مى‏توان به پردازش اطلاعات قرآنى يا مرتبط با قرآن پرداخت و به آسانى نسبت به بازيابى اطلاعات قرآنى خود از طرق گوناگون اقدام كرد.

صفحه از 113