نقش فناورى اطلاعات و ارتباطات در ترويج فرهنگ قرآن‏ - صفحه 102

5. نشر اطلاعات و اشتراك منابع قرآنى‏

از طريق رايانه و شبكه مى‏توان علاوه بر ذخيره اطلاعات قرآنى نسبت به اشتراك آن‏ها در فضاى وب اقدام كرده و نظر كاربران و كارشناسان مختلف را جويا شده و در كنار آن با اشتراك اطلاعات خود و ديگران، مى‏توان دسترسى به بانك جامعى از پيشينه مطالعات قرآنى را فراهم آورده و اطلاعات جديد قرآنى خود را بر يافته‏هاى پيشين پژوهشگران قرآنى بنا نهاد.

6. ايجاد ارتباط بين مراكز و پژوهشگران قرآنى در فضاى مجازى‏

كمك به امر پژوهش‏هاى قرآنى و تسريع در دسترسى و ذخيره و مبادله و پردازش اطلاعات كه زمينه ارتباط پژوهشگران قرآنى را در فضاى وب فراهم مى‏كند تا با هم به تبادل نظر بپردازند.
در اين زمينه مى‏توان به اتاق‏هاى گفتگو در اينترنت اشاره كرد؛ نمونه عينى آن پايگاه askquran است كه بيشتر از 19000 عضو داشته و حدود 3000000 بار توسط كاربران مختلف مشاهده شده است. حدود 9000 نوشته در اين سايت در موضوعات مختلف قرآنى وجود دارد؛ حدود 3000 كاربر فعال در توليد اين نوشته‏ها، نقش داشته‏اند.

اينترنت و راهكارهاى استفاده بهينه از آن در راستاى فعاليت‏هاى قرآنى‏

در دنياى كنونى، كتاب مقدّس «قرآن كريم» نه تنها براى ما مسلمانان محترم است، بلكه هر پژوهشگر بى‏طرفى در دنيا به كتابى كه بيش از يك ميليارد نفر به آن احترام مى‏گذارند، علاقه‏مند مى‏شود. شاهد اين مدعا آن است كه بيش از 70% صفحات اينترنتى قرآنى به زبان انگليسى (بيشتر اين اطلاعات از منابع اهل سنت است و كمتر از شيعه) و تنها 17% از آنها به زبان‏هاى عربى و فارسى هستند. طبيعى است كه اينترنت به عنوان يك رسانه جهانى، مخاطبان جهانى را در نظر بگيرد و زبان انگليسى به عنوان پر مخاطب‏ترين زبان جهان، بيشترين مطالب در مورد قرآن

صفحه از 113