نقش فناورى اطلاعات و ارتباطات در ترويج فرهنگ قرآن‏ - صفحه 105

كتاب‏ها و منابع قرآنى موجود در كتابخانه‏ها و مراكز پژوهشى كشورمان بسيار بيشتر از منابع اسلامى موجود در اينترنت است. بنابراين، نبايد انتظار داشت كه اينترنت همه چيز را به طور كامل داشته باشد؛ هر چند كه در بعضى از موضوعات، حجم منابع اينترنتى بيشتر از منابع غير اينترنتى است.
2. همه چيز در اينترنت رايگان نيست.براى دسترسى و استفاده از برخى منابع اينترنتى، به‏ويژه منابع علمى جديد، بايد هزينه‏اى به عنوان حق اشتراك پرداخت. بعضى از دانشگاه‏ها و كتابخانه‏هاى جهان، امكان دسترسى به چنين پايگاه‏هايى را در اختيار دانشجويان خود قرار مى‏دهند؛ ولى در كشور ما بيشتر چكيده‏هاى آثار قرآنى قابل دسترسى است و مقالات هم بيشتر جديد و كامل نيستند.
براى نمونه مى توان به پايگاه تخصصى نشريات ايران «مگيران»، «نمامتن» يا «نورمگز» اشاره كرد كه تعداد معتنابهى از نشريات قرآنى در آن وجود دارد؛ ولى براى دسترسى به مقالات قرآنى آن بايد حق اشتراك پرداخت كرد.
3. آمارها نشان مى‏دهد كه بيشتر جستجوگران به 10 تا 30 نتيجه‏اى كه در صفحات نخست نمايش داده مى‏شود، اكتفاء مى‏كنند و در حقيقت، به ارزيابى و دسته‏بندى موتور اعتماد مى‏كنند. در اين خصوص، بايد دقت داشت كه هميشه بهترين نتايج، نتايج اوليه نيست؛ زيرا ملاك‏هاى دسته‏بندى و مرتب‏سازى نتايج در موتورهاى جستجو، هم با يكديگر و هم با ملاك‏هاى مورد نظر جستجوگر متفاوت است.
از اين‏رو، براى دريافت نتايج بهتر و بيشتر در اينترنت، راهكارهاى ذيل پيشنهاد مى‏گردد:
سعى كنيد دست كم 50 نتيجه اول جستجوى مباحث قرآنى را خاصه در تحقيقات ژرف بررسى كنيد.
تعداد، تركيب و ترتيب واژگان خود را تغيير دهيد، از مترادف‏ها استفاده كنيد.

صفحه از 113