نقش فناورى اطلاعات و ارتباطات در ترويج فرهنگ قرآن‏ - صفحه 108

راهكارهاى بهينه سازى آثار قرآنى در فضاى الكترونيك‏

1. ساماندهى و اطلاع‏رسانى از پايگاه‏هاى قرآنى

همواره در سطح جامعه شاهد اختصاص يافتن بودجه‏هايى براى اجراى طرح‏هاى قرآنى هستيم. نقصانى كه در فعاليت‏ها و طرح‏هاى قرآنى كشور احساس مى‏شود، فقدان سازمانى اجرايى است كه مختص اين‏گونه فعاليت‏ها باشد؛ براى مثال، براى پيگيرى و آگاهى از نحوه عملكرد طرح‏هاى ورزشى بايد به سازمان تربيت‏بدنى مراجعه كرد؛ امّا براى آگاهى از فعاليت هاى متنوع قرآنى هيچ سازمان مشخصى وجود ندارد كه مصوبات آن الزام‏آور باشد تا مراكز و اشخاص توليدكننده آثار قرآنى ملزم به رعايت آن باشند.

2. تلاش همه‏جانبه مراكز علمى و فرهنگى‏

براى افزايش سهم قرآن در فضاى مجازى و محور قرار گرفتن قرآن، بايد همه مراكزى كه به نحوى در اينترنت فعاليت مى‏كنند در اين باره اقدام نمايند.
پايگاه‏هاى ويژه مراكز آموزشى و پژوهشى وابسته به دانشگاه‏ها، حوزه‏هاى علميّه و آموزش و پرورش، بايد يكى از گزينه‏هاى ثابت خود را به قرآن اختصاص دهند و به انعكاس فعاليّت‏هاى قرآنى و انتشار كتب، مقالات و پايان‏نامه‏هاى خود در اينترنت بپردازند. خبرگزارى‏ها و سايت‏هاى خبرى، بخشى را به انعكاس اخبار قرآنى اختصاص دهند و از قرار دادن اخبار قرآنى ذيل عنوان كلّى اخبار فرهنگى اجتناب كنند.
يكى از وظايف متولّيان امر قرآن در كشور، اين بوده كه حتماً سهمى از فعاليت‏هاى قرآنى خود را به فعاليت در فضاى مجازى اختصاص دهند. از اين رو، تمام سازمان‏هايى كه براى مخاطبان خود احترام قائل هستند، لازم است بخشى از فعاليت‏هاى قرآنى خود را در فضاى مجازى در نظر بگيرند تا كاربران بتوانند از اين مفاهيم در فضاى مجازى مطلع و بهره‏مند شوند.

صفحه از 113