نقش فناورى اطلاعات و ارتباطات در ترويج فرهنگ قرآن‏ - صفحه 109

3. ايجاد انگيزه براى كاربران جوان‏

جوانان پر شمارترين كاربران اينترنت هستند. براى افزايش سهم قرآن در فضاى مجازى و واقعى بايد به دنبال جوانان رفت و منتظر نبود كه آنها به‏خودى خود وارد فضاى مجازى شوند و به فعاليت‏هاى قرآنى بپردازند. در واقع، ايجاد انگيزه براى كاربران بايد از طرف پايگاه هاى قرآنى انجام شود. يكى از روش‏هاى ثمربخش در اين باره ارائه مطالب قرآنى جذاب و متناسب با علائق جوانان است.
پايگاه شهر مجازى قرآن، خبرگزارى ايكنا، خبرگزارى قرآنى دانشجويان كشور و... نمونه‏هاى خوبى هستند كه در زمينه جذب جوانان خوش درخشيده‏اند.

4. مخاطب‏محورى

رسانه موفّق، رسانه‏اى است كه ارتباط دوسويه با مخاطب خود برقرار كند و به طور فعّال و مستمر نيازهاى مخاظب را شناسايى و برآورده سازد و بازخورد آن را بگيرد.
فعّالان قرآنى فضاى مجازى، بايد با در نظر گرفتن ميزان علاقه‏مندى مخاطب به مفاهيم مطرح شده در پايگاه خود، آن‏ها را به‏روز كرده و در كنار آن سعى كنند آگاهى‏هاى مخاطب را در زمينه‏هاى مختلف بالا ببرند و در نهايت، بازخورد بيشترى نيز داشته باشند.
بايد قرآن را از حالت تخصصى و غيرقابل دسترس بودن خارج كرد.

5. توجّه ويژه به پرسش‏هاى قرآنى در اينترنت‏

راه‏اندازى پايگاه‏هايى كه بتواند به پرسش‏ها و شبهات ايجادشده در مفاهيم قرآنى، به‏صورت آن‏لاين پاسخ دهد، از ضرورت‏هاى فضاى مجازى امروز است. اين پايگاه‏ها با دريافت سؤالات قرآنى مخاطبان و پاسخگويى زودهنگام، مى‏توانند نقش مهمى در افزايش سهم قرآن در فضاى مجازى داشته باشند.
براى افزايش سهم قرآن در اينترنت، افزون بر پايگاه هاى عمومى، بايسته است

صفحه از 113