آيات العقائد - صفحه 127

1. شيوه تفسير

در مقدّمه، بر اين نكات تأكيد مى‏شود: «در معارف قرآنى به ويژه در آيات اعتقادى توحيد و معاد، بايد روش تعقّل در تعاليم وحى را در درجه نخست اهمّيّت قرار داد... عقل درمى‏يابد كه وحى، منبعى استوار و مطمئن براى دريافت حقايق است... و از سويى درمى‏يابد كه خطا و محدوديت در وحى راه ندارد... البتّه آيات و احاديثى مورد استفاده قرار مى‏گيرد كه از متشابهات نباشد و از روشنى دلالت برخوردار باشد، چنان كه در احاديث، افزون بر روشنى دلالت، قوّت سند و صحت انتساب آن به معصومين عليهم السلام نيز بايد احراز گردد.» ۱
در ادامه اين مقدّمه مى‏خوانيم:
- بعضى از آيات قرآن داراى تأويل است... چنين مطالبى را... جز از طريق معصومين عليهم السلام نمى‏توان پذيرفت... و تأويلات غيرمستند به معصومين، مستفاد از موازين ياد شده (= حجّيّت) نيست.
- هرگاه در تعاليم وحى، مصداق آيه به صورت انحصارى مشخص شود... تعميم آيه به معانى ديگر درست نمى‏نمايد.
- برداشت‏هاى مختلف و استنباطهاى گوناگون مفسّران از قرآن، هرگاه با اصول شريعت و عقايد استوار مذهب و مبانى دين و ديگر آيات و تعاليم وصيانى ناسازگار نباشد و به خدا و قرآن هم نسبت داده نشود، طرح آن به عنوان يك احتمال و استحسان و سخن علمى در ذيل آيات، اشكالى نداشته و سودمند است.
هرگونه فهم تفسيرى از آيه، در صورتى قابل اعتناست كه برخلاف لغت عرب و ظاهر صريح الفاظ آيه نباشد...
- در ميان مكاتب و انديشه‏هاى بشرى، مى‏توان آموزه‏هاى درستى را يافت، ليكن سخنان نادرست بسيارى هم دارند... ۲
نويسنده، به اين شيوه وارد تفسير آيات مى‏شود. در هر مورد، ابتدا مفردات آيه و سپس احاديث - با بررسى سندى و پس از آن تحقيق در دلالت آنها - مطرح مى‏شود.

1.آيات العقائد، ص ۱۴-۱۵

2.همان، ص ۱۶-۱۷

صفحه از 129