عالم ذرّ - صفحه 171

پيشين انسان است از جمله آيه «هل أتى»۱ آيه 101 سوره اعراف، آيه انذار اوّل ۲، آيات يادآورى كننده ميثاق ۳
همچنين در روايات بسيارى به اين بحث پرداخته شده است، مانند روايات تفسيرى ذيل آيه «فطرة اللَّه الّتي فطر الناس عليها»۴، روايات تفسيرى ذيل آيه «فما كانوا ليؤمنوا»۵و...
در اين نوشتار، براى پرهيز از تطويل، تنها آيه ذرّ و رواياتى كه به نوعى بيانگر محتواى پيمان الاهى با بندگان هستند، مورد بررسى قرار خواهد گرفت. در ادامه پس از بررسى معناى لغوى واژه‏هاى «ذرّ»، «ألست» و «عهد» به بررسي دلالت آيه ذر، روايات تفسيرى ذيل آيه، محتواى پيمان الاهى با بندگان، پيشى‏گيرندگان در اقرار به ربوبيّت خدا و تعدّد عالم ذرّ خواهيم پرداخت.

واژه پژوهى‏

الف) ذرّ

واژه «ذرّ» از نظر واژه پژوهان در امور زير به كار رفته است:
1. مورچه كوچك ۶ يا كوچكترين مورچه ۷ و يا مورچه سرخ كوچك ۸.
2. ذرّات بسيار ريزى كه در شعاع نور تابيده شده از يك روزنه قابل رؤيتند. ۹
3. تفريق و پراكنده ساختن. ۱۰
بنابر اين از نظر لغت در واژه «ذرّ»، دو جهت وجود دارد: يكى ريز بودن، ديگرى پراكندگى و انتشار.

ب) ألست‏

اصطلاحى است كه از قرآن گرفته شده، با مضمون و محتواى اقرار به ربوبيّت خداوند، كه ناظر به توحيد فطرى است. از نظر لغوى، مركب است از «أ» ( = ادات

1.انسان (۷۶) / ۱

2.نجم (۵۳) / ۵۶

3.يس (۲۳) / ۶۰ و ۶۱

4.روم (۳۰) / ۳۰

5.اعراف (۷) / ۱۰۱

6.العين، ج ۸، ص ۱۷۵؛ معجم مقاييس اللغة، ج ۲، ص ۳۴۳

7.صحاح، ج ۲، ص ۶۶۳

8.لسان العرب، ج ۴، ص ۳۰۴

9.النهاية فى غريب الحديث، ج ۲، ص ۱۵۷

10.همان؛ لسان العرب، ج ۴، ص ۳۰۵

صفحه از 178