معيار توثيق و تضعيف نزد رجاليون عامّه‏ - صفحه 11

شتم‏كنندگان اميرالمومنين على‏بن ابى‏طالب عليه السلام مستثنى بوده و مشمول اين قانون نيستند!؟
آيا سبّ آن حضرت، نه به عنوان جانشين پيامبر خدا و برادر و داماد رسول‏اللَّه و نه حتّى به عنوان خليفه چهارم، بلكه فقط به عنوان يك صحابى معمولى، ضربه‏اى به وثاقت و عدالت سب‏كنندگان و لعن‏كنندگان حضرت امير عليه السلام وارد نمى‏كند؟!

3. حريزبن عثمان‏

شرح حال حريزبن عثمان در تهذيب الكمالِ مزّى، جلد پنجم و تهذيب التهذيبِ ابن‏حجر عسقلانى، جلد دوم ملاحظه شود. طبق نوشته ابن‏حجر عسقلانى در تهذيب التهذيب به نقل از على‏بن مدينى (از رجاليون مهمّ عامّه) همه بزرگان عامه، حريزبن عثمان را توثيق نموده‏اند. او شخصى است كه همه، به نقل از پيشوا و امام حنبلى‏ها احمد، او را دوبار بلكه در نقلى سه بار ۱توثيق نموده و در مقابل نام او گفته‏اند: «ثقة ثقة.» ۲
بلكه خطيب بغدادى در تاريخ بغداد در مقابل نام او نوشته است: «ثقة ثقة ثقة.»
جالب توجّه اينكه بدانيد در ترجمه او در كتب رجال، علماى رجالى بالاتّفاق نوشته‏اند كه او دائماً حضرت اميرالمومنين عليه السلام را سبّ مى‏نموده است! با اين حال ثقه است و راوى امين و مورد اعتماد!! حتّى رفيق او مى‏گويد: «از مصر تا مكه با حريز سوار بر يك شتر بوديم، در ميان راه تماماً ذكر حريز از مصر تا مكه [ العياذباللَّه‏] سبّ على عليه السلام بود!» ۳
اينجاست كه مى‏توان فهميد آن قانون كلّى و سخت‏گيرانه - كه هركه به صحابه بد بگويد، خودش ملعون و حديثش نيز مطرود است - قانونى است كه دستخوش تعصّب شده است؛ يعنى سبّ اين صحابى (على‏بن ابى‏طالب) براى او قدح كه شمرده نشد هيچ، به عنوان جايزه، مدال سه‏نشاندار «ثقة ثقة ثقة» هم دريافت نمود!

1.مزّى، ج ۵، ص ۵۷۳-۵۷۶

2.بغدادى، ج ۸، ص ۲۹۶

3.عسقلانى، تهذيب التهذيب، ج ۲، ص ۲۳۹

صفحه از 28