كمالات ماورايى و سنّت الاهى‏ - صفحه 34

اكنون به مناسبت، به بررسى اجمالى واژگان «فوق بشر» يا «فرابشر» كه در عبارت «كمالات فرابشرى» به فراوانى به كار رفته است، مى‏پردازيم:

2. معناى فرابشرى چيست؟

مطالعه قرآن و آموزه‏هاى، آن از يك نظام الاهى اصطفا (برگزيدن افراد) و اعطاى كمالات خاص و ويژه (علم و قدرت وهبى) حكايت مى‏كند. اين نظام اعطاى كمالات ماورايى همان چيزى است كه برخى از آن به كمالات فرابشرى ياد كرده‏اند.
البتّه به‏نظر مى‏رسد، كه كاربرد واژه فرابشر چندان دقيق نباشد و نوعى قضاوت پيشينى در آن به كار رفته است. ما در ادامه، نشان خواهيم داد كه خدا به برخى موجودات، نظر ويژه داشته و كمالات خاصّى را به آنها عطا كرده است؛ امّا آنچه به كاربرد لغوى واژه مربوط مى‏شود، اين نكته است كه اگر خداوند مكانى را امتياز داد، آن مكان فرامكان نمى‏شود و اگر زمانى را بركت داد، آن زمان فرا زمان نخواهد شد. بسيار فرق است بين فرامكان و مكانِ مقدّس شده و نيز بين فرازمان و زمان ممتاز. اصطلاح فرابشر نيز از همين قسم است. ما انبيا و اوليا را انسانهايى ممتاز مى‏دانيم كه به لطف ويژه خداوند، مزيّن شده‏اند و اين به معناى فرابشر شدن آنان نيست. در هرحال، ما در ادامه اين مقاله ضمن توضيح مفهوم واژه، به ضرورت، از پى‏گيرى اين اشتباه خوددارى مى‏كنيم و با آن به رسم مماشات برخورد خواهيم كرد.

2-1) فرابشرى عرفى‏

آيا فرابشر يعنى توانايى بالاتر از متوسّط جامعه داشتن؛ يعنى ما بايد از توانايى‏هاى آحاد بشر معدّل بگيريم و آن كسانى را كه با اين توانايى عرفى فاصله دارند، افرادى فرابشرى بدانيم؟ در اين صورت، قطعاً نوابغ بشر موجوداتى فرابشراند. با اين نگرش، آنان كه از حافظه‏اى فراتر از عُرف برخوردارند، آنان كه از حسّ ششم عجيب بهره‏مندند، آنان كه قدرت بدنى‏شان بسيار بيشتر از ديگران است، فرابشر تلقى مى‏شوند. همچنين، آن مرتاضانى كه كارهاى شگفت‏آور

صفحه از 58