كمالات ماورايى و سنّت الاهى‏ - صفحه 36

خداوند اعطاى رحمت ۱ و حكمت ۲ و هدايت ۳ و بلكه اعطاى تمامى كمالات را تنها به خواست خود منوط كرده است. دست خدا هرگز بسته نيست ۴ و خدا بر هر كارى تواناست. ۵ در واقع، تذكارهاى مكرر قرآن به «من يشاء» هاى خداوند، حكم تأسيسى نبوده و ارشاد به حكم عقل است.

2-3) جستجوى فرابشران در تاريخ‏

گزارشهاى تاريخى به فراوانى، از ويژگيهاى فرابشرى برخى انسانها سخن رانده‏اند. به يقين، مى‏توان گفت كه اعتقاد عمومى در بسيارى از جوامع، وجود توانايى‏هاى ماورايى در همان جوامع بوده است. شايد گزاف نباشد اگر مدّعى شويم كه اصل وجود ويژگيهاى ماورايى در تاريخ، آن قدر نقل شده است كه نفى وجود همه مصاديق آن ممكن نيست. با اين همه، يك يك اين گزارشها به لحاظ نحوه و ويژگى نقل، قابل بررسى است.
با اينكه اعتماد به اين‏گونه گزارشها به لحاظ كثرت نقل، كمتر از ديگر گزارشهاى مقبول تاريخى نيست، برخى در درستى آنها ترديد كرده‏اند. استدلال آنان اين است كه در گزارشهايى از اين دست، اسطوره، خرافه و گزافه‏گويى وارد شده و چون قدما ملاكى براى صحّت نقلهاى تاريخى نداشتند، اين امور اطمينان‏آور نيستند؛ بلكه بعضاً بر نادرستى آن، گمان جدّى داريم. مشكل اصلى در اين است كه گزارشهاى تاريخى با مشاهده همراه نيست و اصولاً درصد اطمينان آن نسبت به مشاهدات، كمتر است.
ما در اينجا نمى‏خواهيم بر اسطوره‏ها مُهر صحّت بگذاريم و محور مباحث ما نيز به اين گونه گزارشها وابسته نيست؛ بنابراين، تحقيق از طرق معمول تاريخى را به مقالات مستقل وامى‏گذاريم. آنچه هست، زمانى‏كه گزارشهاى قطعى - آيات قرآن - از وقوع ويژگيهاى فرابشرى خبر داده‏اند، ضرورتى در اطاله كلام نمى‏بينيم؛ چرا كه

1.بقره (۲) ۱۰۵

2.بقره (۲) / ۲۶۹

3.بقره (۲) / ۱۴۲ و ۲۱۳

4.مائده (۵) / ۶۴

5.نحل (۱۶) / ۷۷ ؛ حج (۲۲) / ۶ ؛ نور (۲۴) / ۴۵ ؛ احزاب (۳۳) / ۲۸ و آيات فراوان ديگر

صفحه از 58