كمالات ماورايى و سنّت الاهى‏ - صفحه 37

در مقام يك بحث تاريخى، همين قرآن به عنوان يك منبع تاريخىِ قابلِ اطمينان، قابل استناد خواهد بود.
آيات و روايات، از گزارش امور فرابشرى لبريز است. بخشى از محتواى بسيارى از گزارشهاى تاريخى قرآن را همين امور تشكيل مى‏دهد. اين در حالى است كه بخشهايى از اعتقادات نقلى را نيز بايد در كمالات و توانايى‏هاى فرابشرى اوليا و انبيا جستجو كرد كه به بررسى برخى از آنها مى‏پردازيم:

3. نظركردگى قدسى‏

تمامى كارهاى خداوند حكيمانه است و هرچند وجه آن بر ما مخفى باشد، به حكم عقل، در حكيمانه بودن آن ترديد نداريم. خداوند به هر چه نگاه ويژه مى‏كند، به نحوى ممتاز مى‏شود. آن‏گاه كه شبى را برمى‏گزيند، «ليلة القدر» مى‏گردد كه ارزشش بيش از هزار ماه است ۱ و چون مكانى را براى گزينش پيامبر انتخاب مى‏كند، «كوه طور» ۲ و «وادى ايمن» ۳ و «وادى مقدّس» ۴ مى‏شود كه بايد كفش از پا برگيرد ۵ تا اذن ورود گيرد. دو كوه صفا و مروه را از شعائر خويش قرار مى‏دهد ۶ و انجام عمل حج را منوط به اعمال مخصوص در دامنه آن دو كوه مى‏كند. اگر جايى را براى عبادت مخصوص نشاندار كند، «بقعه مباركه» ۷، بيت اللَّه الحرام ۸ و حريم امن الاهى ۹ مى‏گردد. حتّى سنگى سياه (حجرالاسود) و چوب تابوت ۱۰۱۱نيز از اين امتيازات بى‏بهره نمانده‏اند. جالب آنكه خداوند، جاى پاى ابراهيم خليل را مصلّاى

1.قدر (۹۷) / ۳

2.طه (۲۰) / ۸۰ ؛ طور (۵۲) / ۱

3.قصص (۲۸) / ۳۰

4.نازعات (۷۹) / ۱۶

5.طه (۲۰) / ۱۲

6.بقره (۲) / ۱۵۸

7.مائده (۵) / ۲

8.بقره (۲) / ۱۲۵ ؛ آل عمران (۳) / ۹۷

9.بقره (۲) / ۲۴۸

10.تابوت بنى‏اسرائيل، صندوقى بود كه مادر موسى او را در آن نهاد. اين صندوق در كاخ فرعون ماند و بعدها در اختيار خاندان موسى و هارون قرار گرفت. موساى كليم در هنگام وفات، الواح، زره و آثار نبوّت را در آن نهاد و در اختيار وصيّش يوشع بن نون قرار داد. همچنين برخى از ماترك حضرت موسى و هارون در آن صندوق قرار گرفت. پيوسته بنى اسرائيل به اين تابوت تبرك مى‏جستند و اين تابوت موجب آرامش بنى اسرائيل و نشانه و آيت ملك قرار گرفت. بنگريد: مجلسى، ج ۱۳، ص ۴۴۳، ح ۵ و ج ۷۸ ، ص‏۱۱۰)

صفحه از 58