كمالات ماورايى و سنّت الاهى‏ - صفحه 40

تاريخ چنين بوده كه وحى را از طريق فرستادگان خاص خويش القا نمايد. ۱

3-2) نمونه‏هاى فراوان اصطفا

نگاهى گذرا به آيات قرآن، ما را به سنّت اصطفا رهنمون مى‏كند. پيامبران يك يك اختيار مى‏شوند و حتّى فرشتگانى كه حامل بار رسالت‏اند، برگزيده حق متعال‏اند. ۲ خداوند حضرت آدم عليه السلام را از ميان ديگر خلايق انتخاب مى‏كند ۳ و برترين مخلوق خود در زمين قرار مى‏دهد. سيّد ۴ قرآن گاه به صورت كلّى ۵ و گاه به اختصاص، به برگزيدگى پيامبران و اوليا اشاره كرده است. حضرت نوح عليه السلام ۶، حضرت ابراهيم عليه السلام ۷، حضرت يوسف عليه السلام ۸ و حضرت موسى عليه السلام ۹ از اين جمله‏اند. خداوند برگزيدگى موساى كليم را به‏گونه ويژه‏اى به او يادآور مى‏شود و مى‏گويد كه اصلاً او را براى خود ساخته است. ۱۰
حضرت مريم مادر عيساى پيامبر عليه السلام نيز مورد انتخاب است ۱۱؛ همان طور كه طالوت نيز برگزيده است. ۱۲ اقوام نيز از نظام اصطفا بى‏نصيب نيستند؛ چنان كه قرآن از برگزيدگى آل ابراهيم و آل عمران ۱۳ خبر مى‏دهد. از بركات اين برگزيدگى همين بس كه خداوند، آنان را هم دستچين مى‏كند و هم با سلام خويش مزيّن مى‏سازد ۱۴و در پىِ آن، از كمالات و امور فرابشرى يا پشتيبانى ويژه خود نيز بهره‏مند مى‏كند كه به تفصيل از آن سخن خواهيم گفت.
كوتاه سخن آنكه سنّت خدا را بايد از همو و راهنمايان به او آموخت و قرآن، سنّت و كلام اهل بيت عليهم السلام طريق رهيافت ما به اين سنّت الاهى است.

1.آل عمران (۳) / ۱۷۹ ؛ حج (۲۲) / ۷۵

2.حج (۲۲) / ۷۵

3.آل عمران (۳) / ۳۳

4.رضى، خطبه ۹۱، ص ۱۳۳

5.بقره (۲) / ۱۳۰

6.يوسف (۱۲) / ۶

7.اعراف (۷) / ۱۴۴

8.طه (۲۰) / ۴۱

9.آل عمران (۳) / ۴۲

10.بقره (۲) / ۲۴۷

11.نمل (۲۷) / ۵۹

صفحه از 58