كمالات ماورايى و سنّت الاهى‏ - صفحه 49

و تا افق اعلا بالا مى‏برد و چرا از بهشت عبور مى‏دهد؟! ۱ اصولاً چنين مقاماتى چرا فقط به انسانهايى خاص داده مى‏شود؟!
رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله تنها رسول انسانها نيست، بلكه رسول جنيان نيز هست. ۲ پيامبرى و رفع اختلاف دينى بر جنّيان مستلزم ارتباط با آنان و پاسخگويى به آنان است. خداوند مى‏توانست بر جنّيان پيامبرى از جنس خودشان قرار دهد، امّا چنين نكرد. چرا خداوند از روشى استفاده مى‏كند كه مستلزم اعطاى توانايى ويژه ماورايى به رسول است و او را از ديگر مردمان ممتاز مى‏كند؟
برخى تصوّر مى‏كنند از آن‏جايى كه رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله اسوه است، خدا نبايد هيچ ويژگى خاصّى به او عطا كند. آنان گمان مى‏كنند كه در غير اين صورت، ما انسانها حقّ اعتراض خواهيم داشت كه خدايا اگر به ما نيز چنين امور ماورايى را نشان مى‏دادى يا چنين قدرتهاى ويژه‏اى را در اختيار ما نيز مى‏گذاشتى، ما هم به مانند پيامبر و اوليايت عمل مى‏كرديم؛ يعنى به گمان آنان، اسوه بودن نبى با داشتن ويژگيهاى ماورايى منافات دارد.
ما در اينجا به بحث تنافى يا عدم تنافى اسوه بودن با داشتن ويژگيهاى ماورايى نمى‏پردازيم و معتقديم كه وقوع تاريخى و اشارات قرآنى به روشنى، پاسخ را روشن مى‏كند. آيات فوق نشان مى‏دهد كه قرآن چنين استدلالى را قبول ندارد و به‏صراحت، علاوه بر پذيرش اسوه بودن مقام پيامبر، از بخششهاى خاص پروردگار نسبت به بندگان خاص به خصوص رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله سخن گفته است. اينكه خداوند بى‏واسطه يا به واسطه ملك، با رسولش سخن مى‏گويد و رسولش را از بيت الحرام تا بيت الاقصى سير مى‏دهد، به آسمان مى‏برد و به او امورى را نشان مى‏دهد كه در عالم پس از مرگ و تنها براى برخى از بندگان قابل مشاهده است، به هيچ وجه، با دعوى ياد شده همخوانى ندارد و آنچه خداوند انجام داده، بهترين دليل بر نادرستى اين سخن است.

1.نجم (۵۳) / ۵-۱۸

2.جن (۷۲) / ۱-۱۸

صفحه از 58