كمالات ماورايى و سنّت الاهى‏ - صفحه 51

مى‏آموزد كه خواست خدا بوده است كه كفّار از استيلاى بر شما منع شدند. ۱
خداوند آن‏قدر رسولش را دوست مى‏دارد كه نه فقط خود و ملائكه‏اش بر او صلوات (رحمت) مى‏فرستند، بلكه مؤمنان را موظّف مى‏كند كه بر رسول - كه درود خدا بر او و آلش باد - صلوات و سلام بفرستند. ۲ نه تنها مواجهه خدا با پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله سرشار از فضل و رحمت است؛ ۳ بلكه ملاك و مبناى بسيارى از رضا و سخطهاى خويش را نيز به عملكرد مؤمنان نسبت به پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله وابسته كرده است. حضور پيامبر در بين مردم، مانع نزول عذاب بر مردم است. ۴ استغفار رسول براى مردم به طور جد، غفران خدا را به دنبال خواهد داشت ۵و آزار رسول موجب لعنت در دنيا و آخرت شده و عذاب الاهى را به دنبال خواهد آورد. ۶
تمامى آيات فوق به روشنى، نشان‏دهنده اين است كه خداوند در عين امتيازدهى ويژه‏اش به پيامبر، او را اسوه نيز قرار داده است. در نمونه‏اى ديگر، رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله سرّى به همسرش مى‏گويد. هنگامى‏كه اين همسر به افشاى سرّ مى‏پردازد، خداوند رسول را آگاه مى‏سازد و با نقل در قرآن، افشايش را آوازه هر كوى و برزن مى‏كند. ۷ اكنون جاى اين پرسش است كه اگر قرار نيست خداوند به رسولش كمالى ويژه و بيش از عرف مردم عطا كند، پس چرا ديگران را به وحى، از افشاى اسرار افشا شده شخصى خودشان آگاه نمى‏سازد؟ آيا اين لطف ويژه به رسول در امور شخصى وى نيست؟!

4. مقامات غير انبيا

اعطاى كمالات ماورايى منحصر به پيامبران الاهى نيست و خداوند هرگاه كه صلاح بداند، گروهى را به اين كمالات غير عادى و ماورايى مفتخر مى‏كند. در اين خصوص نيز مواردى را ذكر مى‏كنيم:

1.انفال (۸) / ۳۳

2.فتح (۴۸)/ ۲۰ و ۲۴

3.احزاب (۳۳) / ۵۶

4.نساء (۴) / ۱۱۳

5.نساء (۴) / ۶۴

6.تحريم (۶۶) / ۱

صفحه از 58