كمالات ماورايى و سنّت الاهى‏ - صفحه 54

4-4) ذوالقرنين‏

خداوند در قرآن به‏صراحت، ذوالقرنين را مخاطب خويش معرّفى مى‏كند ۱ در حالى كه او نيز پيامبر نبوده است. ۲ خداوند به ذوالقرنين توان مادّى و علمى ويژه‏اى مى‏دهد كه به واسطه آن، مى‏تواند بين مردم و يأجوج و مأجوج سدّى آهنين بكشد و راه عبور آنان را به مدّت بسيار طولانى سدّ كند؛ به طورى كه هيچ گاه نتوانند در آن رخنه كنند. قرآن از توانايى فراگيرى بسيار بيش از آنچه ذكر شد، حكايت دارد؛ چنان‏كه خداوند مى‏فرمايد ما از هر چيزى سببى در اختيارش گذارديم.۳ قرآن از زبان ذوالقرنين تصريح مى‏كند كه اين رحمت پروردگار بر اوست. ۴

4-5) آصف‏بن برخيا

خداوند به آصف بن برخيا علمى آموخت كه به سبب آن توانست تخت پادشاهى بلقيس - ملكه سبا - را در پلك زدنى حاضر كند. ۵ حتّى امروز نيز با تمامى پيشرفتهايى كه در تكنولوژى حاصل شده است، انجام اين امر ممكن نيست.
خلاصه كلام آنكه اعطاى كمالات ويژه و ماورايى به افراد خاص اعم از انبيا و اوليا يك سنّت الاهى است و خداوند همواره به حكمتهايى كه گاه آن را بيان كرده، گروهى را بر گروهى ديگر برترى داده است.

5. جايگاه ابتلا در اعطاى كمالات‏

در اينجا ذكر نكته‏اى ضرورى به نظر مى‏رسد. اعطاى تمامى كمالاتى كه پيشتر ذكر شد، مبتنى بر حكمت الاهى است. ترديدى نيست كه لزوماً اعطاى كمالات موجب تقرّب به خدا و سعادت اخروى نيست. چه بسيار كسانى كه در آخرت، اى

1.كهف (۱۸) / ۸۶

2.كلينى، ج ۱، ص ۲۶۹، ح ۴-۵ ؛ مجلسى، ج ۲۶، ص ۷۳، ح ۲۱-۲۴

3.حتّى برخى گفته‏اند كه اين اسباب، از سنخ اسباب ملكوتى است نه از سنخ اسباب دنيايى (نك: قزوينى، ج ۲، ص ۱۳-۱۹).

4.كهف (۱۸) / ۸۳-۹۸

5.نمل(۲۷) / ۴۰

صفحه از 58