سيماى امام على عليه السلام در قصيده عينيّه شاعر اهل سنّت، عبدالباقى العمرى‏ - صفحه 65

مى‏رساندند - و با وجود تنگدستى - كرامت خود را زير پا نمى‏گذاشتند.
2. شعر: امّا سقوط شعر به دليل ركاكت و سستى در الفاظ بوده كه هيچ روحى در آن وجود نداشت.
خلاصه گفتار اينكه در مضامين و معانى مدح اين دوره به هيچ چيز جديدى اشاره نشده است و شاعران مدح‏گو بيشتر مقلّد شيوه پيشينيان بوده‏اند و حتّى در تقليد خود نيز موفق عمل نكرده‏اند. ۱
در چنين اوضاع آشفته ادبى، شاعرى پا به عرصه وجود گذاشت كه با وجود سنّى بودن، قريحه شعرى خود را در سرودن اشعارى بس زيبا در مدح اهل بيت عليهم السلام به كار برد؛ مخصوصاً قصيده عينيّه او كه در مدح مولا على عليه السلام است؛ حاوى معانى و مضامين والايى است كه بيانگر ارادت اين شاعر نسبت به حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام مى‏باشد. نام اين شاعر عبدالباقى العمرى است.

عبدالباقى العمرى و زندگى او

عبدالباقى‏بن سليمان‏بن احمد الفاروقى الموصلى العمرى، اديب، شاعر و مورّخ، كه در سال 1204 ق. در موصل متولّد شد. نسبت او به عمربن خطّاب مى‏رسد. قصايد او در مدح اهل بيت عليهم السلام «الباقيات الصالحات» نام دارد. او عينيّه‏اى در مدح حضرت على با اين مطلع دارد:

أنت العَليُّ الّذي فَوْقَ العُلا رُفِعَابِبَطْنِ مَكَّةَ وَسْطَ البيتِ إذْ وُضِعَا
۲
بغدادى در مورد اين شاعر چنين گفته است: «او يكى از اركان كشور و از رجال دولت بوده و در ادبيّات و شعر حاذق بوده و چيرگى داشته است.»
كحّاله در مورد او چنين مى‏گويد: «او اديب، شاعر و مورّخى است كه در موصل متولّد شد و به بغداد منتقل گرديد و در آنجا كارهاى حكومتى انجام داد و در همان مكان وفات يافت.» و شيخ آقابزرگ تهرانى درباره ديوان «الترياق» چنين گفته است:

1.همو، ص ۹۸

2.زركلى، ج ۳، ص ۴۵

صفحه از 80