بررسى تحريف ‏ناپذيرى قرآن در آثار شيخ بهاءالدين عاملى‏ - صفحه 84

است و اگر در قرآن تحريفى رخ داده باشد، اعتبار روايات نيز مخدوش خواهد شد. ۱

پيشينه نظريّه تحريف‏ناپذيرى قرآن‏

پيشينه بحث تحريف‏ناپذيرى قرآن را بايد همزمان با نزول قرآن و در متن آيات وحى جستجو كرد. اگر افزون بر آيات ديگر قرآن ۲ دلالت آيات 9 سوره حجر و 41 و 42 سوره فصّلت را بر اثبات تحريف‏ناپذيرى قرآن كافى بدانيم، بايد اذعان كنيم نقطه آغاز و سنگ بناى عدم امكان راهيابى خلل در الفاظ قرآن را خود قرآن پى نهاده است.
پس از قرآن، كهن‏ترين سندى كه هم‏اكنون در دسترس ماست، صحيفه سجّاديّه از قرن اوّل است؛ بخشهاى فراوانى از دعاهاى صحيفه - كه در مقام اوصاف موجود است و بر سلامت اين كتاب گواهى مى‏دهد (مانند دعاى 42) - مانند اين عبارت كه مى‏فرمايد: «خداوندا... قرآن را ميزان عدالت - در تمام باورها و كردارها - قراردادى؛ به‏گونه‏اى كه لسان آن از حق منحرف نمى‏شود...» ۳ از سوى ديگر، هرگز قرآن محرَّف ميزان درست براى سنجش نيست.
در احاديث پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله افزون بر احاديثى زياد كه درباره فضايل قرآن در منابع فريقين نقل شده ۴ احاديث عرض اخبار بر كتاب خدا ۵ پناه بردن به قرآن در هنگام هجوم شبهه‏ها و فتنه‏ها ۶ و حديث ثقلين پيشينه بحث را با قدمت نزول قرآن همگام مى‏سازد. چون اين اوصاف براى قرآن با تحريف و تبديل در الفاظ آن، سر سازش نخواهد داشت.
مفسّران در مقدّمه تفسير و نيز ذيل آياتى كه در اين‏باره‏اند (به ويژه آيه 9 سوره

1.براى مطالعه بيشتر، نك: مصباح يزدى، ج ۱، ص ۲۱۳؛ حسينى ميلانى، ص ۵۵-۵۶

2.فرقان (۲۵) / ۳۰ ؛ سجده (۳۲) / ۳۲ ؛ درباره وجه استدلال به اين آيات به سلامت قرآن از تحريف؛ نك: نجارزادگان، ص ۲۱-۲۲

3.همان‏

4.نك: متّقى هندى، ج ۲، ص ۲۸۴-۲۹۳ ؛ مجلسى، ج ۹۲، ص ۱۲-۳۳

5.كلينى، ج ۲، ص ۶۹، رقم ۱ ؛ عيّاشى، ج ۱، ص ۸، رقم ۲؛ طوسى، ج ۲، ص ۲۲۷، رقم ۴

6.كلينى، ج ۲، ص ۵۹۸-۵۹۹، رقم ۲

صفحه از 97