بررسى تحريف ‏ناپذيرى قرآن در آثار شيخ بهاءالدين عاملى‏ - صفحه 88

امرى را منتفى دانسته است. جمله پايانى اين آيه يادآور اين نكته است كه قرآن به اين دليل قابل تحريف و تغيير نيست كه فرود آمده از سوى خداوند حكيم و ستوده است. خداوندى كه كارهايش هدفدار و بدون نقص است و خود برخوردار از همه كمالهاست. بنابراين، اگر قرآن تحريف شده باشد، نقض غرض و ناسازگار با حكيم بودن خدا خواهد بود.
برخى در استدلال به اين آيات، چنين مناقشه كرده‏اند: «در قرآن چيزى كه مستلزم بطلان محتواى آن باشد، مانند تناقض در احكام يا كذب در گزارشها و سرگذشتهاى آن، راه ندارد... و نمى‏توان معناى نفى باطل در قرآن را به تحريف و تغيير الفاظ آن گسترش داد... افزون بر آن، نفى باطل با حفظ يك نسخه نزد اهل بيت، تحقّق مى‏يابد و نيازى به حفظ نسخه‏هاى موجود نيست.» ۱ اين مناقشه‏ها بى‏مايه است؛ چون: نحوه بيان آيات مذكور، مطلق و بدون هيچ قيدى است و عدم راهيابى باطل در محتواى قرآن، بهترين گواه بر سلامت قرآن از هر نوع تحريف لفظى است. و الّا اگر در الفاظ و عبارتهاى قرآن به ويژه در سطحى وسيع، - آن‏گونه كه پندارگرايان مدّ نظر دارند - دگرگونى راه يافته باشد، معارف آن نيز دگرگون شده و بطلان در آن راه مى‏يابد. پاسخ به شبهه حفظ يك نسخه نزد معصوم نيز در استدلال به آيه قبل، بيان شد.
يادآور مى‏شود كه نبايد احتمال داد كه آيات مورد استناد براى عدم تحريف، خود تحريف شده‏اند؛ زيرا صرف احتمال تحريف هيچ متنى را از اعتبار نمى‏اندازد. نهايت اين احتمال، ضرورت بررسى تحريف يا عدم آن است و چنان كه دليل بر تحريف به دست نيايد، اعتبار متن تثبيت مى‏شود. افزون بر اين، هيچ شاهد روايى و غيرروايى بر تحريف اين آيات به چشم نمى‏خورد و مقايسه ساختار و محتواى اين آيات با آيات قبل و بعد آن‏ها نيز نشان مى‏دهد كه آنها مجموعه‏اى منسجم و به هم پيوسته‏اند و تمام اوصاف اعجازى قرآن را دارند؛ به گونه‏اى كه هيچ ترديدى در

1.نورى، ص ۳۶۰-۳۶۲

صفحه از 97