تعليقات آيت ‏اللَّه جعفرى بر اصول كافى، شش باب از كتاب الحجّة - صفحه 107

برخى مسلمانان نيز از پذيرفتن دستورهاى الاهى در مورد ولايت خوددارى كردند؛ زيرا خوشايندشان نبود و ديگران را برگزيدند. بنى‏اسرائيل نيز چنين كردند و برخى از پيامبرانشان را كه منصوب از جانب خدا بودند، به قتل رساندند. ۱
و) در اين دسته‏بندى، احاديثى آمده كه براساس نوع اوّل تأويل - كه در بخش بالا بحث شد - داراى تأويل زبانشناسى است. يكى از انواع تأويلهاى زبان‏شناسانه، در حديث 38، در رابطه با كلمه «مصلّين» ارائه شده و بيان شده كه «مصلّين» دو معنادارد: يكى، كسى كه نماز مى‏خواند و ديگرى، اسبى كه در يك لحظه به مقصد مى‏رسد. نخستين معنا، معنايى بسيار مشخّص است و تنها معناى دوم است كه براساس تأويل درست (يعنى تأويلى كه امام ارائه كرده) بايد پذيرفت.
3. سؤال از تحريف در متن قرآن:
در اين فصل، به ارائه ديدگاه شيعه مى‏پردازيم؛ درباره متن قرآن همان‏گونه كه در نزد مسلمانان موجود مى‏باشد و اينكه آيا اين قرآن شامل تمام متنى است كه بر پيامبر نازل شده و هيچ حذف و اضافه‏اى در آن نشده است. در لواى اين سرفصل، به احاديثى كه به اين سؤال مرتبط مى‏شوند نيز مى‏پردازيم.
الف) واژه تحريف برگرفته از ريشه «ح - ر - ف» است و دو صيغه حَرَفَ و حَرَّفَ نيز معناى مشابهى را مى‏رسانند: يعنى «تبديل چيزى از راه و يا شيوه مناسب آن» يا «تغيير (دستكارى) كلمات از معناى درستشان» ۲. لغت تحريف در بحثهايى كه درباره محتواى قرآن صورت مى‏گرفته به كار مى‏رفته؛ زيرا خود آن در سه جا در قرآن ذكر شده است:
- برخى از يهوديان كلمات را از جايشان تغيير مى‏دهند (يُحرّفون). ۳به دليل پيمان‏شكنى‏شان، آنها را لعن و دلهايشان را دچار قسوت كرديم. آنان كلمات را از جاى خود تغيير مى‏دهند. ۴

1.رجوع شود به احاديث ۸۸، ۸۰، ۷۹، ۷۶، ۷۵، ۶۷، ۶۱، ۵۴، ۴۶، ۴۱

2.رجوع شود: Lane، بخش ۲، ص ۵۴۹

3.نساء (۴) / ۴۶ -

4.مائده (۵) / ۱۳

صفحه از 124