تعليقات آيت ‏اللَّه جعفرى بر اصول كافى، شش باب از كتاب الحجّة - صفحه 112

14. و لا محدَّث‏
15. و الذّكر و الانثى‏...
16. إلى أجل مسمّى...
سوم) بخشهايى كه از متن مصحف موجود حذف شده است:
1. سوره «احزاب»
2. آنچه در نتيجه مرگ بسيارى از حافظان قرآن در جنگ يمامَه رخ داد (دليل فورى دعوت عثمان براى تدوين قرآن).
3. آنچه از سوره توبه از بين رفته است.
4. آنچه مرتبط به تعداد سوره‏ها و حروف در قرآن است.
چهارم) آنجا كه متن روايت شده نسبت به مصحف موجود، افزونى دارد: المعوّذتان (سوره 114 و 113) براساس نقل ابن‏مسعود.
همه اين روايات و احاديث در صحاح و مسندهاى قابل قبول براى مسلمانان غيرامامى نقل شده است.
و) غيراماميّه، نسخ قرآن را به سه نوع تقسيم مى‏كنند: نسخ حكم، نسخ بخشى از متن، نسخ هر دو (يعنى بخشى ازمتن و بخشى از حكم). احاديث بالا مرتبط به نوع دوم و سوم نسخ‏اند. تمامى احاديث بالا مرتبط به حوادث بعد از رحلت پيامبر است؛ در حالى كه سؤال نسخ، تنها مرتبط است با آن‏چه خود پيامبر در زمان حيات خويش نقل كرده است. اگر اين نسخ اجازه‏اش توسّط غيراماميّه اجازه‏اش صادر شده باشد، نمى‏تواند براى حمله به اماميّه براى روايت احاديث مشابهى از اين نوع، دست‏آويز باشد.

4. تمامى اين بحث، براى اماميه، حول سؤال از مصحف حضرت على عليه السلام است كه به‏طور مفصّل، در پاورقى ترجمه فصل 35 از كتاب الحجّة شرحش گذشت. مبناى ترتيب مصحف على عليه السلام، ترتيبى بوده كه در نزول قرآن وجود داشته و به

صفحه از 124