تعليقات آيت ‏اللَّه جعفرى بر اصول كافى، شش باب از كتاب الحجّة - صفحه 114

يك مثال جامع از معرّفى اين قرائت بر احاديث اماميّه در احاديث 4-1193 در فصل 110 كتاب الحجّة آمده است.
در فصل حاضر، مثالهايى از احاديث مرتبط با قرائت اهل بيت در شماره 21 و 61 آمده است. اگر در اين احاديث، درباره آيه ششم سوره انعام قرائت «من بلغ» حفظ شده، معنا بايد اين‏گونه باشد: «هركه رسيد»، مفعول فعل حذف شده و تفسير آن را همراهى كرده است؛ يعنى امامت. بنابراين، در قرائت تفاوتى نيست، بلكه تفاوت در معناست.
با اين وجود، اگر درك كنيم كه قرائت متفاوتى وجوددارد (يعنى - مَن بُلِغَ -) تفسير رضايت‏بخش‏ترى خواهيم داشت يعنى (هر آنكه از آن مطلع مى‏شود)؛ يعنى مطلّع مى‏شود كه او جايگاه امامت دارد. در اينجا «بُلِغَ» معناى مجهول دارد يعنى «مطلع شده»، «گفته شده». همچنين بايد توجّه داشت كه در تفاسير معمول از مصحف، «مَنْ» در اين عبارت به «كُم» برمى‏گردد، در عبارت «لانذركم به»، به معناى «كه من شما را هشدار دهم و هشدار دهم هر آن كه را...»؛ در حالى كه در تفسير حديثى بايد لغت «مَنْ» به فاعل فعل هشدار دادن برگردد و اين معنا را برساند: «كه من و هر آن‏كه... شما را به آن وسيله هشدار مى‏دهد» احاديث 62 و 63 هم مثالهايى‏اند كه در آنها قرائت اهل بيت از قرائت مصحف متفاوت است. ۱
6. احاديثى كه در آنها چندين آيه قرآن شرح داده شده است. حديث 83 يكى از چهار حديث طولانى‏اى است كه در هريك از آنها تعدادى از آيات قرآن توضيح داده شده است. در آنها نيز به يكى از روشهايى كه در بالا گفته شده، رفتار مى‏شود. (قسمتهاى 1 تا 5) سه حديث ديگر از اين نوع، احاديث 90 تا 92 مى‏باشند. گوناگونىِ تفاسير ذكر شده در اين نكته را در هنگام خواندن احاديث ديگر، چه در كافى و چه در ديگر كتب شيعى، بايد به خاطر داشت.

1.رجوع به تعليقه حديث ۶۲

صفحه از 124