بررسى تحليلى انتشارات علمى توليدشده در حوزه اسلام‏ - صفحه 129

WOSانتخاب و به وسيله نرم‏افزار فوق، تجزيه و تحليل شدند. يافته‏هاى پژوهش نشان داد كه در مجموع 93 كشور در نگارش مدارك حوزه موضوعى اسلام در سطح جهانى، نقش داشته‏اند كه از اين ميان، كشورهاى ايالات متّحده آمريكا، انگلستان، كانادا در رتبه‏هاى اوّل تا سوم و ايران در مرتبه هفدهم قرار دارند. همچنين، مشخّص شد كه 83% از مدارك به زبان انگليسى است. 2224 مؤسّسه توليدكننده متون علمى اسلام‏اند كه عمدتاً امريكايى و انگليسى‏اند. يافته‏ها نشان داد كه 53% عناوين منتشر شده در قالب نقد كتاب بوده است و پس از آن، مقالات (6/37%) قرار داشته‏اند. از مجلّات برتر در زمينه اسلام، مى‏توان به ترتيب، به مجلّه بين‏المللى مطالعات خاورميانه، جهان اسلام و مجلّه خاورميانه اشاره كرد. از لحاظ كمّى سالهاى 2008 و 2009 بيشترين مدارك را در خود جاى داده‏اند و اين امر استقبال بيشتر جامعه علمى از مقوله‏هاى مورد پژوهش را نويد مى‏دهد.

كليد واژه: ساختار علم ؛ توليدات علمى اسلام ؛ پايگاه Science )ISI(Web of .

مقدّمه‏

پژوهش و تحقيق براى توسعه علمى تحقيقات اسلامى همانند تمام رشته‏هاى ديگر ضرورى است. جاكوبسون (1997) اظهار مى‏دارد كه هر فعّاليّت علمى با توليد انتشارات علمى اندازه‏گيرى مى‏شود و انتشار در واقع، محصول اساسى كار علمى است.
امروزه با بهره‏گيرى از نمايه‏ها و پايگاههاى اطّلاعاتى كه در برگيرنده بخش قابل توجّهى از اطّلاعات‏اند، مى‏توان سريع‏ترين راه براى دسترسى به اطّلاعات هر حوزه خاص را به دست آورد. بنابراين، محقّقان در نخستين مرحله پژوهش خود به اين

صفحه از 149