نمايه سفينه، دوره هفتم (شماره 25 تا 28) - صفحه 172

بنابراين، با توجّه به تأكيد بر استفاده بيشتر و به‏كارگيرى زبان طبيعى در نمايه، وجود برخى ناهماهنگى‏ها بين كليدواژه‏هاى نمايه دوره‏هاى قبل و نمايه دوره هفتم ناگزير مى‏باشد. اميد كه در نمايه در همكرد دوره‏اى دوره‏هاى مختلف با ارجاعات مناسب، هماهنگى بيشترى ايجاد شود و ضمن تأكيد بر استفاده كاربردى به طريق زبان طبيعى، از زبان مصنوعى و واژگان مهار شده نيز بهره بيشترى گرفته شود تا به عنوان نمايه‏اى استاندارد در حوزه علوم اسلامى مطرح شود و در كلاسهاى درسى و دانشگاهى نيز به مثابه الگويى عملى براى دانشجويان، مورد استفاده قرار گيرد.
- معمولاً در ساختار نمايه‏هاى موضوعى، از كد عناوين مقالات استفاده مى‏شود و در مقابل هر كليد واژه موضوعى، شماره‏هاى مربوط به عناوين مقالات مختلف ارائه مى‏شود. جستجو كننده بايد ضمن مراجعه به مشخّصات ارائه شده در مقابل كد عناوين مقالات، به اصل مقاله مراجعه كند و با تورّق در كلّ مقاله، موضوع مورد نظر را بيابد.
در اين نمايه به دو دليل، از كد عنوان و ارجاع به كد عناوين، استفاده نشده است: 1. فقط يك عنوان نشريه در نمايه‏سازى مطرح بوده است. 2. تسريع و تسهيل در بازيابى اطّلاعات، مبناى اصلى اين نمايه است؛ لذا در مقابل هر كليد واژه به ترتيب «شماره نشريه / شماره صفحه يا صفحات» آورده شده است. بنابراين، مراجعه كننده مستقيماً به صفحه يا صفحات موضوع مورد نظر راهنمايى مى‏شود.
در صورتى‏كه موضوع مورد نظر در چند صفحه متوالى باشد، ميان شماره صفحات از خطّ فاصله استفاده شده است. مانند 76-71/27 يعنى سفينه شماره 27 صفحات 71 تا 76.
در مواردى كه معرّفى، نقد و بررسى و يا موضوعى خاص درباره كتاب، رساله، پايان‏نامه يا نشريه خاصّى مطرح بوده، عنوان مدرك، مدخل واقع شده و كلمه كتاب، رساله، پايان‏نامه يا نشريه در داخل قلّاب ] [ نوشته شده است.

صفحه از 195