تشبيهات و تمثيلات قرآن و فرهنگ زمانه‏ - صفحه 16

3. تشبيهات و تمثيلات قرآن و فرهنگ زمانه

از مباحث جدّى و تأمّل برانگيز در دانش تفسير، وجود عناصرى از فرهنگ عصر رسالت در قرآن است كه جلوه‏اى از عصر نزول را نشان مى‏دهد و اين پرسش را پديد مى‏آورد كه آيا اين مباحث قرآن، متأثّر از فرهنگ زمان جاهلى و منطقه حجاز نيست؟ آيا نشانگر آن نيست كه قرآن مربوط به عصرى خاصّ و مردمى معيّن است؟
آياتى كه به عقيده برخى، تأثّر قرآن از فرهنگ زمانه را نشان مى‏دهد، چند دسته‏اند:
1. گروهى از آنها فرهنگ و آداب مردم جاهلى را نشان مى‏دهد، 2. گروهى ديگر نيازها و خواسته‏هاى آن عصر را ترسيم مى‏كند، 3. گروهى ديگر نمايانگر ارزشها، دانستنيها و باورهاى مردم حجاز است. ۱ يكى از موارد شبهه‏برانگيز در اين ميان، آيات مربوط به تمثيلات و تشبيهات است كه با فرهنگ حجازى مرتبط است.

3-1- رابطه قرآن با فرهنگ زمانه‏

پيرامون رابطه قرآن با فرهنگ آن زمان عرب، دو ديدگاه كلى وجود دارد:

3-1-1- ديدگاه اوّل: تأثّر كامل قرآن كريم از فرهنگ عصر نزول

از سخنان برخى نويسندگان و خاورشناسان، اين گونه بر مى‏آيد كه قرآن كاملاً تسليم فرهنگ عصر نزول يعنى صدر اسلام بود. به عبارت ديگر، قرآن فرهنگ زمان خويش را - كه همان فرهنگ جاهلى عرب و آميخته با خرافات ضدّ علمى بود - پذيرفته و خداوند، آن را در متن قرآن وارد كرده است. ۲ مثلاً برخى از آنها معتقدند كه فرهنگ بازرگانى حاكم بر عربستان در قرآن، بازتاب يافته و الفاظ كليدى آن مانند: ربح، ضرر، تجارت، بيع، ربا و... از قرآن سر برآورده‏اند؛ يا تصوير بهشت و نعمتهاى آن از آب روان، سايه‏هاى خنك و درختان سبز و بوستانهاى پر ميوه و... حاكى از آرزو انديشى مردم آن روزگار و رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله مى‏باشد. ۳ برخى ديگر استفاده از تشبيهات معهود مردم را دالّ بر تأثّر قرآن از فرهنگ زمانه مى‏دانند؛

1.۶: ص ۱۶

2.۳۵: ص ۱۱۱

3.۱۶: ص ۹۱

صفحه از 33