نگاهى به تفسير منهج ‏الصادقين‏ - صفحه 45

نخستين چاپ در تهران به سال 1296 ق (1257 ش) به اهتمام جهانگير ميرزا مشهور به ميرزا آقا به چاپ سنگى و در يك مجلّد، در قطع رحلى (3 جلد در يك مجلّد) بوده است. چاپهاى بعدى اين كتاب با مشخّصات ذيل انجام گرفته است:
- تبريز، چاپ سنگى، 30 جلد، قطع رحلى بزرگ چاپ اوّل 1305.
- تهران، چاپ دوم، مكتبه اسلاميّه، 1386 ق، قطع وزيرى، تحقيق علّامه ابوالحسن شعرانى.
- تهران، انتشارات علميّه اسلاميّه، مطبعه علميّه، چاپ اوّل، 1385 ق، 10 جلد، قطع وزيرى، به تصحيح على اكبر غفّارى و مقدّمه و حواشى سيّد ابوالحسن مرتضوى.

ويژگيهاى منهج‏الصادقين‏

1. اين كتاب در دوره اخير با اهتمام و تصحيح مرحوم شعرانى به چاپ رسيده است. آن بزرگوار نيز مقدّمه‏اى بر اين كتاب نگاشته است و در آن، ضمن بحث در باب بعض مسائل علوم قرآنى، به تفصيل به صيانت قرآن از تحريف پرداخته است. او علاوه بر اين، به بعض مسائل و سؤالات مطروحه در باب تفسير منهج همچون مراجعه فراوان مؤلّف به اقوال عامّه و اسرائيليات و اخبار آحاد پاسخ داده و جايگاه موارد فوق را در تفسير بررسى نموده است.
البتّه مرحوم شعرانى بر جلد دو نيز مقدّمه‏اى ديگر نوشته كه بيشتر ناظر به سؤالات و اشكالاتى است كه راجع به اين تفسير ايجاد شده است . وى ابتدا ضمن بيان طريقه مؤلّف در تفسير، به بيان جايگاه تفاسير جديد (المنار و طنطاوى) پرداخته و نيم نگاهى نيز به تفسير صافى فيض دارد.
2. تفسير منهج الصادقين مشتمل بر مقدّمه‏اى طولانى است شامل ده فصل: اسامى بعض از قرّاء قرآن و صحّت اسناد قرائات سبعه، ذكر اسامى قرآن و سوره و آيه و وجه تسميه هر يك، اصحّ اعداد آيات قرآنى و فايده و معرفت آن و تبيين معنا

صفحه از 51