انسان در عالم ذرّ آراء و اقوال دانشمندان قرن 14 - صفحه 103

خلقت ابتدايى برخى از ذرّيّه را منتفى نمى‏داند. ايشان در اين باره مى‏نويسد:
در اين روايات، به نكات دقيقى اشاره شده [ كه‏] به بعضى از آن اشاره مى‏كنيم:
اوّل آن كه موجودات ذرّى، يك قسمت ذرّاتى باشند كه از صلب آدم منتقل به اصلاب و ارحام گردند و قسمتى هم در هوا منتشر بودند [ كه‏] به توسّط اغذيه، وارد در اصلاب و ارحام گردند و قسمتى هم ممكن است كه ابتدائاً خدا خلق نمايد...
چهارم آنكه موجودات قديمه دارى روح قديم مى‏باشند؛ به توسّط آن روح از عالمى به عالم ديگر و از صلبى به صلب ديگر منتقل گردند. و روحى كه در رحم پس از چهار ماه دميده شود، روح الحيات و روح العقل است. معلوم مى‏شود كه وجودات ذرّى، داراى روح بودند و در عالم ذرّ، به آنها عقل و امرى كه شايسته تكليف باشد، عنايت شده، سپس علم و عقل را از آنان گرفته... و در اين عالم مجدّداً به انسان اعطاى عقل و شعور فرموده. اين مطلب با اينكه عقل مصحّح تكليف در پانزده سالگى داده شود و قبل از تكميل عقل، در جهل باشند، تنافى ندارد؛ زيرا كه مراتب عقل و ادراك و شعور، مختلف است و اوّل مرتبه آن روح الحياة است كه در رحم عنايت گردد. ۱

5. علّامه عبدالحسين امينى (م 1390 ه.ش)

بنابر قول مرحوم شيخ آقا بزرگ، علّامه امينى رساله‏اى در تفسير آيه ذرّ دارد. اين رساله با مقدّمه‏اى علمى شروع مى‏شود. ايشان با 19 آيه و 130 حديث - كه 40 حديث صحيح اصطلاحى است - عالم ذرّ را اثبات كرده و در نهايت، اقوال عالمان كامل و اشعار عارفان اديب را در اين مورد آورده است. ۲
ايشان كتاب ديگرى به نام «المقاصد العليّة في المطالب السنيّة» دارد كه در مطلب سوم از جلد اوّل آن به اثبات عالم ذرّ پرداخته است. در اين كتاب نيز 19 آيه ذكر مى‏كند كه همه آنها در الذريعة، آمده است. سپس صاحب الذريعة مى‏گويد: 60 حديث در ذيل اين آيات وارد شده است؛ در حالى كه شيخ حرّ عاملى احاديث مربوط به عالم ذرّ را متجاوز از هزار حديث مى‏داند. علّامه امينى در اين كتاب 150

1.همان: ص ۵۲۳-۵۲۴

2.۲: ج ۴، ص ۳۲۳

صفحه از 104