انسان در عالم ذرّ آراء و اقوال دانشمندان قرن 14 - صفحه 95

شد. (سفينه، ش 22) در اين گفتار، نظريّات پنج تن از دانشمندان قرن چهاردهم در اين زمينه، مورد بررسى قرار مى‏گيرد.(مجله سفينه)

1. مير حبيب اللَّه خويى (م 1324 ه.ق)

ايشان اقوال مختلفى در معناى معرفت آورده و آخرين معنا را «ادراك دوم بعد از فراموشى» دانسته و نقل كرده است كه گفته شده اين قول مشهورترين قولها در معناى معرفت است. پس از آن مى‏گويد:
أقول: و على هذا فاستعمال المعرفة في المقام، نظراً إلى سبق إدراك ذاته سبحانه في عالم الذّر، أو عند أخذ الميثاق من العقول المجرّدة. ۱
مى‏گويم: بر اين اساس، به كارگيرىِ معرفت در اينجا، به پيشينه ادراك ذات خداى سبحانه در عالم ذرّ، يا به هنگام اخذ ميثاق از عقول مجرّده نظر دارد.
ايشان در جاى ديگر به تفصيل، به بحث از عالم ذرّ پرداخته و ابتدا تفسير مشهور را آورده كه مطابق احاديث عالم ذرّ است. وى اين تفسير را به اكثر مفسّران اهل اثر نسبت داده و متذكّر شده است كه محقّقان اين تفسير را به سبب اشكالات متعدّدى ردّ كرده‏اند. سپس اشكالات سيّد مرتضى را بر آن يادآور شده و نظريه وى را در اين‏باره مطرح كرده است.
به اعتقاد وى، تفسير مشهور و نظريه سيّد مرتضى، هيچ‏يك با آيه مطابقت كامل ندارد و تصريح مى‏كند كه مخالفت نظريه سيّد مرتضى با ظاهر آيه، بيشتر از تفسير مشهور است. پس از آن مى‏گويد:
أمّا إنكار أصل هذه القضيّة والحكم باستحالته بما ذكره من دليل العقل، فلاوجه له. و لايعبأ بالدليل المذكور - قبال الأخبار الكثيرة - تفسير الآية به أيضاً... . ۲

1.۳: ج ۱، ص ۳۱۸

2.۳: ج ۲، ص ۱۴۷

صفحه از 104