مرورى بر مقاله «ساز و كار خداوند در معرفت بخشى» - صفحه 126

اشاره‏

در پى درج مقالات استاد محمّد بيابانى اسكويى در باب معرفت خدا، نقدى از دانشور گرامى جناب دكتر محمّدرضا ارشادى‏نيا به دستمان رسيد كه در شماره پيشين سفينه درج شد. در پاسخ آن نقد، نوشتارى از استاد اصغر غلامى براى ما رسيده كه اينك به نشر آن مى‏پردازيم. فصلنامه سفينه، تضارب آراء انديشمندان را يكى از اهداف اصلى خود مى‏داند و در اين راستا، از نقدهاى علمى استقبال مى‏كند. اميد مى‏بريم كه با نشر اين‏گونه مقالات، گامى در راه وصول به حقيقت برداريم. و توفيق از خداست.(فصلنامه سفينه)
از هفتمين شماره مجلّه وزين سفينه تا شماره اخير، سلسه مقالاتى از استاد محمّد بيابانى اسكويى پيرامون «معرفت خدا» منتشر مى‏گردد. انگيزه نگارش اين مقالات - چنان‏كه در نخستين شماره آن مورد تصريح نگارنده قرار گرفته - نقد و بررسى سلسله مقالات «توحيد از ديدگاه قرآن ونهج البلاغه» بوده است. در شماره اخير سفينه نيز مقاله‏اى با عنوان «ساز و كار خداوند در معرفت‏بخشى» به چاپ رسيده كه به نقد برخى از مقالاتِ يادشده پرداخته است. اين امر فرخنده، نشانگر نظر بلند و سعه صدر مسئولان آن نشريّه است و زمينه را براى شكوفايى علم و دانش فراهم مى‏سازد.
چه زيباست كه عرصه انديشه در اختيار تمام دانشوران و انديشمندان قرار گيرد تا با نقد و بررسيهاى عالمانه، موجب شكوفايى و رشد علم و دانش شوند. و نگارنده مقاله «ساز و كار خداوند در معرفت‏بخشى» به حق، اشاره كرده كه بايد حرمت ساحت علمى ديگر انديشمندان رعايت گردد؛ پژوهشگران با بردبارى و دقت، نظرات مخالفان خود را مطالعه و در آن تدبّر كنند؛ با رعايت ادب دينى و عقلى، نقد علمى خويش را مطرح سازند و از پرداختن به هر گونه حاشيه و سخن

صفحه از 137