مرورى بر مقاله «ساز و كار خداوند در معرفت بخشى» - صفحه 127

بى‏مورد بپرهيزند.
نگارنده سلسله مقالات استاد بيابانى را از ابتدا به دقت مطالعه كرده با علاقه فراوان، اين مباحث را پى گرفته‏ام. از اين روى، انتشار مقاله‏اى در نقد آنها را غنيمت شمردم و جهت بهره‏مندى از نكاتى كه احياناً در مقالات ياد شده مورد غفلت قرار گرفته و نيز اطّلاع از اشتباهات احتمالى نويسنده آنها، مقاله مزبور را با علاقه و دقّت، مطالعه كردم. امّا با كمال تأسّف با نوشتارى مواجه شدم كه با طرح مسائلى حاشيه‏اى و غير مرتبط با مباحث علمى موجود در مقالات، به نقد آنها پرداخته و سعى كرده احساس درونى خويش را بدون رعايت آداب نقد آشكار كند. به نظر مى‏رسد مطالبى كه ناقد محترم در اين مقاله مطرح كرده، يا ناشى از عدم درك صحيح مطالب علمى يا برخاسته از عدم دقّت كافى و لازم در مطالعه آنها يا جانبدارى نسبت به آراء و افكار فيلسوفان است. ما در اين نوشتار مى‏كوشيم به دور از هر گونه حاشيه‏پردازى، به توضيح مطالب مقالات پرداخته و به شبهات مطرح شده در نقد ياد شده، پاسخ دهيم.
ناقد گرامى در مقاله «ساز و كار خداوند در معرفت‏بخشى» پس از چند صفحه حاشيه‏پردازى، سرانجام، عباراتى از چكيده مقاله «معرفت و هدايت فعل خداست» نقل مى‏كند كه منشأ معرفت خدا را به دو ديدگاه منحصر مى‏داند. وى پس از نقل عبارات، اين پرسشها را مطرح مى‏كند كه:
آيا واقعاً فراروى مسئله‏اى به اين اهمّيّت، فقط دو سويه قرار دارد و صاحب‏نظران در دو سويه متقابل جاى دارند؟ يا سويه ديگرى هم هست كه مقاله با حصر گرايى به دو سويه پيش گفته، از آن محروم مانده است؟
سپس به جاى طرح و تبيين رأى خود و توضيح پيرامون اشكال وارده، دوباره به حاشيه مى‏پردازد و در نهايت، حديث شريف «لاجبر و لاتفويض بل أمر بين الأمرين» را معيار و محور در حوزه افعال خداوند نسبت به بندگان معرفى مى‏كند و مى‏نويسد:

صفحه از 137