گزارشى از جلسات نقد و بررسى كتاب مكتب در فرآيند تكامل بخش دوم و سوم كتاب‏ - صفحه 144

اشاره‏

در شماره‏هاى 18، 19 و 21 اشاره شد كه اين گفتار، گزارشى ملخّص است از جلسات نقد و بررسى كتاب «مكتب در فرآيند تكامل» (نوشته دكتر سيّد حسين مدرّسى طباطبايى، تهران: كوير، 1387) كه توسّط استاد محقّق، جناب آقاى حسن طارمى، بيان شده است.
پيش از اين، نقد و بررسى پيشگفتار، بخش اوّل و پاره‏اى از بخش دوم كتاب، گزارش شد. اينك پاره‏اى ديگر از بخش دوم و پاره‏اى از بخش سوم كتاب، گزارش مى‏شود.
همواره اميد مى‏بريم كه روحيه نقّادى بى‏طرف و سازنده در فضاى علمى گسترش يابد و بتوانيم با نشر اين گفتار، نقشى در اين گسترش داشته باشيم. با چنين اميدى خوانندگان فرهيخته را به ژرف‏نگرى در اين نوشتار فرامى‏خوانيم.

ادامه بررسى بخش دوم‏

در گفتارهاى گذشته، در نقد بخش دوم كتاب، در باب غلوّ و تفويض سخن گفتيم. ابتدا به تعريف مؤلّف از غلوّ و تفويض پرداختيم و سپس درباره سابقه غلوّ و تفويض و برخى افرادى كه به رهبرى جريان غلو و تفويض در ميان اصحاب ائمّه متّهم شده بودند، مطالبى بيان كرديم. به اين نتيجه رسيديم كه داورى مؤلّف درباره برخى از افراد مانند مفضّل‏بن عمر يا محمّدبن سنان چندان دقيق نيست و حدّاكثر قضاوتى كه درباره آنها مى‏توان كرد، اين است كه درباره آنها بين علماى رجال اختلاف وجود دارد. همچنين نشان داديم كه نظر مؤلّف درباره كسانى كه به عنوان افراد شاخص جريان اعتدالى تشيّع معرّفى كرده است - مانند عبداللَّه ابن ابى‏يعفور يا ابان‏بن تغلب - و اينكه آنان معتقد به نصّ يا عصمت نبوده‏اند يا ائمّه را صرفاً علماى ابرار مى‏دانسته‏اند، نظر صحيحى نيست. اكنون سخن خود را پى مى‏گيريم.
نويسنده در صفحه 75 كتاب، پاورقى شماره 2، مطلبى را از كتاب حقائق‏الايمان

صفحه از 155