بدل سازى در حديث ثقلين‏ - صفحه 16

درباره خاندان عصمت و طهارت صادر شده، كارخانه‏هاى شبيه‏سازى به كار افتاده، بدلى و تقلّبى آن توليد شده؛ در سوق مسلمين عرضه شده؛ با حمايت همه‏جانبه دشمنان اهل‏بيت، خصوصاً امويان، رونق گرفته و رواج يافته؛ به منابع حديثى رخنه كرده؛ با نقض و ابرام و ردّ و قبول مشهور شده؛ در برابر مناقب اصيل و فضايل راستين خودنمايى كرده است.
به عنوان يك نمونه در برابر حديث مشهور، مستفيض و متواتر: «الحسن و الحسين سيّدا شباب أهل الجنّة» حديث مجعول و تقلّبى: «فلان وفلان سيّدا كهول أهل الجنّة» وارد بازار شده است.
بحث شبيه‏سازى احاديث، بحث جالب، جاذب، مفيد و گسترده‏اى است كه به تأليف چند مجلّد نياز دارد. تقريباً در برابر همه احاديث مربوط به فضايل و مناقب اهل‏بيت، حديث مشابهى براى يكى از مخالفان آنها جعل شده است.
حديث شريف «ثقلين» نيز از اين آفت مصون نمانده، در برابر قرائت مشهور، مستفيض و متواتر: «كتاب اللَّه و عترتي» بدل و تقلّبى آن به عنوان: «كتاب اللَّه و سنّتي» به بازار آمده است كه در اين مقاله به بررسى سندى و محتوايى آن مى‏پردازيم:

بخش اوّل: منابع حديث ثقلين با روايت شاذّ و نادر

نخستين منبعى كه روايت شاذّ و نادر «كتاب اللَّه و سنّتي» در آن درج شده، كتاب «الموطّأ» مالك‏بن انس است كه بعدها مستندسازى شده، با اسناد ضعيف، مجعول و بى‏اعتبار در منابع حديثى اهل‏سنت آمده، كه به تفصيل، نقد و بررسى خواهد شد.
آخرين منبعى كه آن را مطرح كرده - تا آنجا كه نگارنده خبر دارد - يكى از مجلات دو ماهه است در مصاحبه با يكى از معاصران كه هر پاراگراف آن به نقد دقيق و ردّ گسترده نياز دارد، و ما به نقد يك پاراگراف آن مى‏پردازيم:
بزرگ‏ترين مانع فكرى براى اين نوع روشنفكرى آن است كه كسى بر

صفحه از 37