جامع ‏نگرى در تبيين مهدويّت‏ - صفحه 44

سايه قرب خدا معنا و مفهوم نمى‏يابد. از همين‏جاست كه مى‏گوييم خدمتى كه انبيا و در پى آن اوصياى معصوم آنان به بشريّت كردند، هيچ‏كس نكرده و نمى‏كند، بلكه از هيچ‏كس ساخته نيست جز آنكه در حدّ خود در مكتب انبيا تربيت شده باشد. در عصر ظهورِ امام مهدى عليه السلام عقلها شكوفا مى‏شوند؛ چون از اسارت شركِ ديگرپرستى و از اسارت شركِ نفس‏پرستى نجات مى‏يابند و عقل به عنوان حجّت درون، آزاد و فارغ از نفسيّات، در جايگاه خود مى‏نشيند و انسان را راهبرى مى‏كند. در حديثى از امام باقر عليه السلام مى‏خوانيم:
إذا قامَ قائِمُنا وَضَعَ يَدَهُ عَلى رُؤوسِ العِبادِ؛ فَجمعَ بِها عُقُولهُم و كَمُلَتْ بِهِ أحلامُهُم.
چون قائم ما قيام كند، دست خود را بر سر بندگان مى‏نهد؛ پس به وسيله آن، خردهايشان گرد مى‏آيد و فرزانگى‏هايشان كامل مى‏گردد. 1

از آنچه گفته شد، به يگانه هدف نهايى حكومت جهانى امام مهدى راه مى‏يابيم كه آن «توحيد گرايى» آدميان است. ساير اهداف حكومتى و غيرحكومتى آن حضرت در سايه همين هدف، معنا و مفهوم پيدا مى‏كند. بنابراين، مى‏توانيم بگوييم: اهداف حكومتى جهانىِ امام مهدى، پلكانى و در طول يكديگرند و هركدام براى رسيدن به ديگرى پى‏ريزى مى‏شوند. امّا آغاز و انجام اين اهداف، همان توحيدگرايى است؛ همان كه شعار همه انبيا در همه مراحل دعوتشان بوده و لحظه‏اى از آن غافل نبوده‏اند. قرآن در آيات متعدّد با مضامين واحد چنين خبر داده كه همه انبيا با يك منطق به تمام انسانها گفته‏اند: (... اُعْبُدوا اللَّهَ...) : «تنها بندگى خدا كنيد.» هدف اصلى فرود كتب آسمانى ازجمله قرآن نيز همين آموزه است. قرآن مى‏فرمايد: (هذا بَلاغٌ لِلنّاسِ وَ لِيُنْذَروا بِهِ وَ لِيَعْلَمُوا أنَّما هُوَ إلهٌ واحِدٌ وَ لِيذَّكَّرَ أُولُوا الألبابِ) 2 «اينها همه ابلاغى است براى مردم تا حقايق بدان روشن شود

1.مجلسى، ج ۵۲، ص ۳۲۸

2.ابراهيم (۱۴) / ۵۲

صفحه از 57