جامع ‏نگرى در تبيين مهدويّت‏ - صفحه 49

پروردگارش است؛ پس بايد عمل كند، عمل شايسته و در عبادت پروردگارش، هيچ كسى را شريك نسازد.»
اگر صفت عصمت در رهبرى اين نهضت جهانى احراز نشود، در اطاعت دستورهاى او دچار شرك عبادى و ربوبى خواهيم بود. اين درست در نقطه مقابل حركت اصلاحى دينى جهانى است كه هدف اصلى‏اش را شرك‏زدايى مى‏داند.
دليل ديگر بر عصمت امام مهدى عليه السلام اين آيه شريفه است: (... أطيعُوا اللَّهَ وَ أطيعوا الرَّسولَ و أُولِي الأمرِ مِنْكُم) 1 «اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد پيامبر و اولى الامر از خودتان را»؛ در اين آيه، اطاعت اولوا الامر را در رديف اطاعت رسول به طور مطلق بدون قيد و شرط آورده و رواياتى متعدّد نيز موافق با اين آموزه وحيانى است 2 - از عصمت اولى الامر خبر مى‏دهد و بر آن تأكيد كرده است. به همين روى، چون تمامى قانون‏گذاريهاىِ دولت جهانىِ امام مهدى «عج» برگرفته از چارچوب فكرى اسلام است، به گونه‏اى كه منشأ قواى مقنّنه و مجريّه به صورت تضمين شده و بى‏تقصير و قصور، همخوان و همگون با خواسته‏ها و احكام الاهى است و قدرت حاكم نيز در اين دريافت و اجرا، مصون از خطا و هوس مى‏باشد، اطاعت از اين دولت واجب و سر باز زدن از دستورها و تصميمهاى او حرام شرعى خواهد بود. به همين سبب، در عصر ظهور، معبودهاى ساختگى رنگ مى‏بازند و پندارها فرومى‏ريزند و موحّدان ناب در آن عصر، قوانين بشرى را - كه ريشه در شرك ربوبى دارد - برمى‏چينند و تنها به نسخه‏هاى ربّ العالمين گردن مى‏نهند. از همين‏جا مى‏توان به طور فشرده، به وظايف منتظران واقعى در عصر غيبت آگاه شد. آنان بايد بكوشند خود را از هر نوع شركى تطهير كنند، قوانين الاهى را با جان و دل پذيرا شوند و به منش عدالت‏خواهى آراسته گردند.

1.نساء (۴) / ۵۹

2.به طور نمونه، نك: كلينى، ج ۱، ص ۲۷۶ و ۲۸۹، ح ۴ و ص ۲۹۰، ح ۶؛ عياشى، ج ۱، ص ۴۰۳، ح ۱۵۴؛ صدوق، ج ۱، ص ۲۵۳، ح ۳ و...

صفحه از 57