جامع ‏نگرى در تبيين مهدويّت‏ - صفحه 50

4. مهدويّت و اهل بيت‏

بُعد چهارم در جامع‏نگرى به انديشه مهدويّت، درك شئون «اهل بيت» و جايگاه آنها در منظومه دين‏ورزى است؛ چون امام مهدى به اتّفاق شيعه و اهل سنّت، از اهل بيت پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله است ۱ بايد شئون «اهل بيت» و جايگاه آنان را در قرآن شناخت. اهل بيت در اينجا افرادى منتسب به بيت نبوّت‏اند كه از نظر علمى و عملى و صفات انسانى، شايسته بيت رسول مكرم اسلام‏اند. اين اصطلاح در لسان آيات و روايات تنها بر افرادى خاصّ با ويژگيهاى منحصر به فرد تطبيق شده است. ۲
خداوند «اهل بيت» را گرامى داشت و آنان را با طهارتى ويژه، تطهير كرد و از هر نوع كمبود (كه در قد و قامت انسانى است) و گمراهى، پاك ساخت. قرآن مى‏فرمايد: (إنَّمَا يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أهْلَ البَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطهيراً)۳۴ اهل بيت در قرآن، وارث كتاب خدا و علوم و معارف وحى‏اند: (ثُمَّ أوْرَثْنَا الكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا...)۵«آن‏گاه ما اين كتاب را به بندگان برگزيده خود به ارث داديم.»۶
خداوند آنان را برگزيد: (إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرَانَ عَلَى العَالَمِين * ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ...)۷«همانا خداوند، آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران را بر همه عالميان برگزيد * كه برخى‏شان فرزندان برخى ديگرند.»اهل بيت از آل ابراهيم‏اند و خداوند آنان را بر ساير عالميان برگزيد. ۸ و براى آنان حقوقى قرار داد؛

1.نك: ابن ابى‏شيبة، ح ۳۷۳۶۷؛ طوسى، ص ۱۸۶؛ ترمذى، ح ۲۲۳۰

2.براى توضيح بيش‏تر، نك: نجارزادگان، ص ۱۴-۱۷

3.احزاب (۳۳) / ۳۳

4.درباره دلالت اين آيه بر عصمت اهل بيت، نك: طوسى، ص ۵۶۲، ح ۱۱۷۴؛ حاكم نيشابورى، ج ۲، ص ۴۵۱، ح ۳۵۵۸ و...

5.فاطر (۳۵) / ۳۲

6.درباره دلالت اين آيه بر وراثت اهل بيت نك: صدوق، عيون الاخبار، ج ۱، ص ۲۸۸

7.آل عمران (۳) / ۳۳-۳۴

8.نك: قمى مشهدى، ۳ / ۷۱-۷۸، وى دهها روايت از كتب معتبر در اين‏باره نقل كرده است‏

صفحه از 57