تحليلى پيرامون حديث ردّ الشمس‏ - صفحه 63

4. ابوبكر عمروبن ابى‏عاصم الضحّاك (م‏287)؛ وى اين حديث را در «كتاب السنّة» نقل كرده است:
ثنا أبو بكر حدّثنا عبيد اللَّه‏بن موسى عن فضيل‏بن مرزوق عن إبراهيم‏بن الحسن عن فاطمة بنت الحسين عن أسماء بنت عميس قالت: كان رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله يوحى إليه و رأسه في حجر عليّ رضى اللَّه عنه... ۱
5. ابو بشر محمّدبن احمد الدولابى (م‏310) در كتاب «الذريّة الطاهرة» اين حديث را گزارش نموده است:
حدّثني اسحاق‏بن يونس حدّثنا سويدبن سعيد عن المطلب‏بن زياد عن إبراهيم‏بن حبّان عن عبداللَّه‏بن حسن عن فاطمة بنت حسين عن الحسين عليه السلام قال: كان رأس رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله في حجر عليّ و كان يوحى إليه فلمّا سرى عنه قال يا عليّ صلّيت العصر؟ قال لا. قال: اللّهمّ إنّك تعلم أنّه كان في حاجتك و حاجة رسولك فرُدّ عليه الشمس. فردّها عليه فصلّى و غابت الشمس. ۲
6. ابو جعفر احمدبن محمّد الطحاوى (م‏321)؛ وى حديث ردّ الشمس را در كتاب «مشكل الآثار» به دو طريق نقل كرده و در اعتبار آن گفته است: «هذان الحديثان ثابتان و رواتهما ثقات.» ۳۴
گفتنى است كه اين نقل و تصحيح به كرات توسط عالمان اهل سنّت گزارش شده است؛ لكن در چاپهاى موجود كتاب، اثرى از حديث ديده نمى‏شود. علّامه امينى در اين‏باره مى‏گويد: «تواتر نقل هذا التصحيح عن أبي‏جعفر الطحاويّ في كتب القوم... غير أنّ يد الطبع الأمينة على ودائع الاسلام حرّفه عن مشكل الآثار.» ۵
7. ابوجعفر محمّدبن عمرو العقيلى (م‏322) در كتاب «الضعفاء الكبير»؛ وى پس از نقل اين حديث بى آنكه خرده‏اى بر آن بگيرد، تنها به تنافى اين حديث با روايت ابوهريره اشاره مى‏كند كه در ادامه بحث، بدان پاسخ داده خواهد شد:

1.امينى، ج ۳، ص ۱۸۶

2.همان‏

3.ضحاك، ص ۵۸۴

4.دولابى، ص ۱۲۹

5.اين دو حديث، درست و راويان آنها ثقه است.

صفحه از 83