تداوم امامت بر مبناى آيه 51 سوره قصص‏ - صفحه 91

عبارت‏اند از:
الف - سخن معمولى و متداول نظير: (قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى) «زبان خوش و پرده‏پوشى بهتر است از صدقه‏اى كه آزارى در پى داشته باشد.»۱
ب - خلق صوت: مانند صدايى كه از درخت براى حضرت موسى عليه السلام رسيد: (قَالَ أَلْقِهَا يَا مُوسَى) «فرمود اى موسى آن را به زمين انداز.»۲
ج - اراده و خواست: (قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلَاماً عَلَى إِبْرَاهِيمَ) «گفتيم اى آتش بر ابراهيم سرد سلامت شو.»۳
د - اجابت تكوينى: (فَقَالَ لَهَا وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قَالَتَآ أَتَيْنَا طَآئِعِينَ) «به آسمان و زمين فرمود: خواه ناخواه، بياييد. گفتند: البتّه رام و تسليم آمديم.»۴
ه - قول نفسى و باطنى: (وَيَقُولُونَ فِي أَنفُسِهِمْ لَوْلَا يُعَذِّبُنَا اللَّهُ) و در دلهايشان مى‏گويند چرا خداوند عذابمان نمى‏كند.»۵
از مفهوم آيه شريفه استنباط مى‏شود كه: انسانها بدون آموزه‏هاى بيداربخش تعاليم آسمانى، گرفتار غفلت و بى‏خبرى‏اند و تنبّه و بيدارى مردم، از هدفهاى اصلى تعاليم وحيانى و آسمانى است كه به صورت تدريجى، مكرّر و متنوّع، نازل مى‏شوند و همسويى و پيوستگى دارند.

2-6) لَعَلَّ:

الف - جوهرى مى‏گويد: لَعَلَّ كلمه شكّ است و اصلش عَلَّ بوده و لام آن زائد است. ۶ نيز گفته‏اند: كلمه رجاء و طَمَعَ و شكّ است و در قرآن به معنى «كَىْ» آمده است. ابن‏منظور گويد: در اين آيه لَعَلَّ به معنى «كى» است.
ب - ابن‏هشام گويد: لَعَلَّ چند معنى دارد:
اوّل توقّع يعنى، اميد به تحقّق يك امر محبوب و ترس از تحقّق يك امر مكروه

1.بقره (۲) / ۲۶۳

2.طه (۱۸) / ۱۹

3.انبياء (۲۱) / ۶۹

4.فصّلت (۴۱) / ۱۱

5.مجادله (۵۸) / ۸

6.به نقل ابن‏منظور

صفحه از 102