تداوم امامت بر مبناى آيه 51 سوره قصص‏ - صفحه 97

علّامه مجلسى در جاى ديگر آورده است: وَمَثَلُكُمْ مَثَلُ النُّجُوِم، كُلَّما غابَ نَجْمٌ، طَلَعَ نَجْمٌ اِلى يَوْمِ القِيامَةِ. ۱ هر ستاره‏اى كه از آسمان ولايت غروب كند، كوكبى دگر جايگزين آن مى‏گردد.
اين امر پيوسته ادامه داشته و دارد. و امروز رحمت موصوله، آن رحمت واسعه‏اى است كه از سال 260 هجرى قمرى آغاز شده و ما امروز در سايه هماى رحمت حضرتش قرار داريم؛ يعنى حضرت ولىّ عصر، عجّل اللَّه فرجه الشريف.
در زيارت آن رحمت موصوله مى‏خوانيم: اَلسَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا العَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَ الْغَوْثُ وَ الْرَّحْمَةُ الْواسِعَةُ وَعْدَاً غَيْرَ مَكْذُوبٍ. ۲
4-5) آيت اللَّه العظمى لطف اللَّه صافى گلپايگانى در كتاب «توضيحاتى پيرامون كتاب عقيده مهدويّت در شيعه اثناعشرى» [ نوشته دكتر عبدالعزيز ساشادينا ]مى‏نويسد:
«اصل اينكه زمين بدون حجّت و امام باقى نخواهد ماند، اصلى است كه علاوه بر آياتى مثل (ولكلّ قوم هاد) و آيه (و لقد وصّلنا لهم القول) و آيه (يوم ندعو كلّ أُناس بإمامهم) - با عنايت به تفسير آنها - احاديث و اخبار متواتر و قطعى نيز بر آن دلالت دارد؛ ازجمله همان خبر معروف كميل‏بن زياد است، از اميرالمؤمنين عليه السلام - كه در نهج‏البلاغه و كتابهاى معتبر اهل سنّت مثل «تذكرة الحفّاظ» و كتابهاى شيعه از زيديّه و اماميّه همه اتّفاق بر آن دارند - كه زمين از «قائم للَّه بحجّة» خالى نمى‏ماند: يا ظاهر و آشكار، و يا غايب و مستور.
و در «صواعق» و بعض كتابهاى ديگر اهل سنّت، از حضرت امام زين‏العابدين عليه السلام نيز كلامى طولانى نقل كرده‏اند كه در آن به همين مسئله خالى نبودن زمين از امامى از اهل بيت عليهم السلام تصريح شده است. خلاصه، اين يك اصل مسلّم است كه اگر حديثى برخلاف آن پيدا شود، اگر قابل توجيه و تفسير موافق نباشد، مردود شناخته مى‏شود. اينها همه اصولى است كه حتّى در دعاهايى كه از ائمّه اهل بيت عليهم السلام رسيده، به آن تأكيد و تصريح شده است. براى درك اين اصل، تنها اين فقره از دعاى حضرت امام زين‏العابدين عليه السلام در صحيفه كامله كافى است.

1.مجلسى، بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۱۲۶

2.مفاتيح الجنان، زيارت آل يس‏

صفحه از 102