پاسخ نامه آيت اللَّه احمدى ميانجى
بسم اللَّه الرحمن الرحيم
جناب آقاى خسروشاهى
پس از سلام، نامه شريفه زيارت شد و از مضمون آن اطّلاع حاصل گرديد. از حُسن ظنّ و لطف آن دوست گرامى متشكرم. ذيلاً در جواب آن دانشمند محترم، مطالب آتيه را كه در يادداشتهاى قديمى موجود بود، به ضميمه آنچه فعلاً در دسترس موجود بود، نوشتم. اميد است مقبول افتد.۱
آنچه اماميّه براساس نصوص متواتر و ادلّه عقلى به آن اعتقاد دارد، اين است كه امامت همانند نبوّت، منصبى الاهى است. همانگونه كه نبوّت و انتخاب پيامبر در اختيار بشر نيست، امام نيز از جانب خداى سبحانه معين مىشود. برهان اين موضوع نيز در كتابهاى كلامى ياد شده است.
بدينروى، عقيده اماميّه آن است كه خداى سبحانه، امامان دوازدهگانه را به زبان پيامبر پاك نهاد، معيّن ساخته كه توسّط آيات قرآن كريم و نصوص متواتر روشن شده است.
بر اين مبنا، براى امامت امام حسن سبط اكبر - صلوات اللَّه عليه - به رواياتى استدلال مىشود كه به گونه متواتر نقل شده و ما، بر اساس تقسيم خود، آنها را در چند گروه گرد مىآوريم.
گروه اوّل: [ اخبار كلّى امامت]
اخبار واردهاى كه به طور كلّى، امامت خاندان پاك نهاد پيامبر را مىرساند. اين اخبار در كتابهاى حديث و تاريخ، متواتر است كه گروهى از دانشوران علم الحديث
1.اين عبارت در اصل نامه به زبان فارسى است.