7. پيامبر صلى اللَّه عليه وآله فرمود:
«حسن و حسين از عترت و اوصيا و جانشينان مناند.» ۱
8. در كتاب اعلامالورى و كشف الغمة و الشافى آمده است كه شيعيان اتّفاق نظر دارند بر اينكه حضرت على عليه السلام امامتِ امام حسن عليه السلام را اعلام نموده است. ۲
9. بىترديد هركس كه كمترين اطّلاعى از كتب حديث و سيره داشته باشد، به خوبى، مىداند كه امامت در دست خداوند بوده و آن را به هركس كه بخواهد، عطا مىكند و امامت، آنگونه كه پيامبر پاك صريحاً اعلام كردهاند، از آنِ فرزندان و خاندان پاك اوست. حضرت على عليه السلام در اينباره حقايقى بيان مىفرمايد كه بر دانشپژوه پىگير پوشيده نخواهد بود؛ همانگونه كه در نهجالبلاغه، خطبه 83، 93، 234، 90، 150، 143، 140، 214 و خطبههاى ديگر آمده است.
از اينرو، تعيين امامت به هيچ عنوان در دست بشر نيست؛ بلكه اين امر به دست خداوند است كه با زبان پيامبر پاك و اولياى خداوند مشخص مىگردد و پيش از اين نيز بخشى از آن را نقل كرديم.
10. مسعودى در مروج الذهب، ج 3، ص 425 مىگويد:
گروهى از مردم گفتهاند كه حضرت على عليه السلام دو پسر خويش حسنين عليهما السلام را جانشين خويش اعلام كرده؛ چرا كه آن دو با وى در آيه تطهير شريكاند؛ و اين سخن بسيارى از افرادى است كه معتقدند امام على عليه السلام صريحاً حسنين عليهما السلام را جانشين خود اعلام نموده است.
11. محدّث كلينى وصيّت حضرت على عليه السلام را در كافى ج 1، ص 297 تا 300 استخراج نموده است. نيز نك: اثباة الهداة، ج 5، ص 121 تا 143.
12. در سخنان ياران اميرالمؤمنين عليه السلام مطالبى هست كه بر همين امر دلالت دارد؛ مانند سخن ابنعباس:
اى مردم، اين پسرِ پيامبر شما و جانشينِ امامتان است؛ پس با او بيعت كنيد.» ۳
1.إثباة الهداة، ج ۵، ص ۱۳۹
2.اثبات الهداة، ج ۵، ص ۱۳۳ و ۱۳۵ و ۱۴۸
3.حياة الحسن عليه السلام، ج ۲، ص ۱۰ به نقل از ارشاد شيخ مفيد، ص ۱۶۷؛ مقاتل الطالبيين، ص ۳۴؛ إثباة الهداة، ج ۵، ص ۱۳۹