نگرشى موضوعى بر زيارت جامعه كبيره‏ - صفحه 153

2. معرّفى اجمالى زيارت جامعه كبيره‏

بررسى سند زيارت جامعه كبيره‏

زيارت جامعه كبيره از امام هادى عليه السلام روايت شده و اقيانوسى از حقايق مربوط به امام‏شناسى را در دلِ خود جاى داده است. اين زيارت را، ابن‏بابويه قمى (م 381) در من لا يحضره الفقيه و بعد از او شيخ طوسى، (م 460) در كتاب تهذيب الاخبار آورده است. پس از آنان، ديگر محدّثان در آثار خود، آن را نقل نموده‏اند؛ كسانى چون فيض كاشانى در وافى، علّامه محمّدباقر مجلسى در بحارالانوار و از متأخّرين فقيه عظيم‏الشأن مرحوم آيت‏اللَّه بروجردى در جامع احاديث الشيعه و سرانجام مرحوم شيخ عباس قمى در كتاب شريف مفاتيح‏الجنان؛ به گونه‏اى كه شايد كمتر كتاب دعا و زيارتى باشد كه اين زيارت در آن نيامده باشد.
اين زيارت را برخى از علماى عامّه و محدّثين اهل سنّت نيز در كتابهاى خود ذكر كرده‏اند؛ همانند محدث جوينى در كتاب پربار فرائد السمطين. ۱
با بررسى تاريخ پى به آن مى‏بريم كه در دوران امامت حضرت هادى عليه السلام مكتبهاى مختلفى به وجود آمده بود و به دنبال آن، كشمكش آراء و عقايد، موجب صحنه‏هايى ناگوار مى‏شد. دستهاى مرموز خلفا نيز براى كمرنگ جلوه دادن مكتب سازنده تشيع، مكتبهاى ديگر را تأييد مى‏كرد و به صف‏آرايى در برابر مكتب تشيع قرار مى‏داد. كار به جايى رسيد كه بخش مهمى از حوزه تدريس امام هادى عليه السلام در راه مبارزه با اين مكتبها و فرقه‏ها مى‏گذشت.
طرفداران جبر از يك‏سو، فرقه واقفيه (كه پس از امام كاظم عليه السلام امامت ديگر ائمّه را قبول نداشتند و امام كاظم را زنده مى‏پنداشتند) از سوى ديگر، افزون بر آنها گروه صوفيه و غلات هر كدام براى خود برنامه‏اى و بدعتى ساخته بودند.
پيشواى دهم در تثبيت و محكم كردن اعتقادات به دو روش عمل كردند:
1. بيان و شرح عمق مفاهيم اعتقادى در قالب ادعيه، احاديث، مناظرات،

1.ج ۲، ص ۱۷۹، باب ۳۹، ح ۴۶۳

صفحه از 159