بازخوانى حيات علمى علّامه مير حامد حسين هندى كتاب الدرر السنيّة - صفحه 161

نويسنده مقاله، نمونه‏اى از خطبه‏هاى ميرحامدحسين را براى نشان دادن سجع در نگارش وى و نوشتارى در استغاثه به حضرت ولى عصر ارواحنا فداه را نيز آورده است.

كليد واژه: كنتورى، ميرحامدحسين/ عبقات الانوار (كتاب) / عالمان شيعه هند، قرن سيزدهم/ مدافعان حريم امامت / الدرر السنية (كتاب).

مقدّمه:

ميرحامد حسين موسوى نيشابورى هندى (م 1306 ق / 1268 ش) مجاهد و علّامه بزرگى است كه كتاب عظيم «عبقات الانوار» را براى شناساندن مقام امامت و ارزش شخصيّت انسانى در رابطه با پيروى از امام معصوم و بنياد فلسفه سياسى در اسلام و موضع متعالى و بر حقّ مذهب تشيع و... نوشت.
در اين نوشتار پيش از آنكه به نكات مهمّ نامه‏هاى او اشاره‏اى كنيم، ذكر شرح حال مختصرى از اين عالم بزرگ، در خور است.
علّامه شيخ آقا بزرگ تهرانى درباره مير حامد حسين هندى، چنين مى‏نويسد:
سيّد ميرحامد حسين‏بن سيّد محمّدقلى... موسوى نيشابورى هندى، از بزرگ‏ترين متكلّمان و عظيم‏ترين عالمان مُتبَحِّر شيعه، در اوايل اين سده. در لكنهو به سال 1246 ق / 1210 ش زاده شد. در همانجا نزد پدر خويش، جناب سيّد محمّدقلى موسوى - كه از عالمان بزرگ بود - درس خواند و تربيتى نيكو يافت و مبادى علوم و علم كلام و عقايد را از پدر فراگرفت. فقه و اصول را نزد سيّد حسين نقوى (از عالمان هند) بياموخت. حكمت و معقول را نزد سيّد مرتضى‏بن سيد محمّد، و ادبيات را نزد مفتى سيّد محمّد عباس تحصيل كرد. ميرحامد حسين، عالمى پر تتبُّع بود و پر اطّلاع و محيط بر آثار و اخبار و ميراث علمى اسلامى. او در اين تتبّع و احاطه به مرتبه‏اى رسيد كه هيچ‏كس از معاصران او و متأخّران، بلكه بسيارى از عالمان قرن پيش نيز به پايه او نرسيدند. همه عمر خويش را به بحث و

صفحه از 186