ضرورت وجود نبى بر اساس قاعده لطف‏ - صفحه 46

و نيز مى‏فرمايد:
(وَ مَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً).۱
از آنجا كه عقل هر انسانى به قبح عقاب بلا بيان حكم مى‏كند، اگر خداوند متعال بخواهد انسانها را عذاب كند، بايد ارسال رسل كند تا حجّت بر آنها تمام شود و عقاب بر آنها روا باشد؛ يعنى عقاب بلا بيان (بدون ارسال رسولان) ظلم و قبيح است و روشن است كه خداوند متعال گناهكاران را به عقاب تهديد كرده است.

2- 5 -1) اشكال قول به وجوب ارسال رسل از باب عدل الهى‏

اثبات لزوم و وجوب ارسال رسل بر خداى تعالى از طريق عدل الهى هم نياز به اثبات دو مقدّمه دارد:
اوّل، بايد اثبات شود كه تنها طريق بيان، ارسال رسل است و راه ديگرى براى آن وجود ندارد؛ و حتّى عقل انسان نيز براى هموار كردن راه عقاب كافى نيست، با اينكه عقل نيز - مانند رسولان الهى - خود حجّت پروردگار متعال است.
به نظر مى‏رسد كه با توجّه به متون مقدّس دينى، اين امر قابل اثبات باشد. اين موضوع در بحث اهداف بعثت رسولان مطرح مى‏گردد.
دوم، بايد وجوب عقاب و عمل به تهديد بر خداوند متعال اثبات شود؛ امّا معلوم است كه عمل بر طبق وعيد و تهديد بر خداوند واجب نيست و اگر او گناهكار را عقاب نكند، كار قبيحى مرتكب نشده است.

2-6) نتيجه بحث‏

بدين ترتيب، روشن شد كه هيچ دليلى بر اثبات لزوم لطف و ارسال رسولان از جانب خداوند متعال وجود ندارد؛ و همه الطاف الهى بر مخلوقات - از جمله ارسال رسولان و اعطاى عقل و شعور و نظاير آنها - فضل و احسانى بيش نيست؛ و اگر خداوند اين فضل و احسان را نمى‏كرد، هيچ اشكالى متوجّه او نمى‏شد؛ چنان‏كه عملاً هم در مورد خلق به اين‏صورت عمل شده است؛ زيرا مى‏بينيم بعضى را عقل

1.إسراء (۱۷) / ۱۵

صفحه از 49