در كتاب سيرت رسول اللَّه۱آمده است:
و سيّد عليه السلام اگرچه واثق بود از قِبَل حق - جلّ جلاله - امّا چون مبادى وحى بود، او را استيناس هنوز به وحى نيفتاده بود؛ از انديشه و تفكّر خالى نمىبود. ۲
در كتاب الطبقات الكبرى آمده است كه پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله در قبال تحمّل وحى، به حضرت خديجه فرمود: «من مىترسم كه كاهن شده باشم.»۳
براساس اين قول، كسى كه خداوند او را به رسالت برگزيده است، نمىتواند كهانت و رسالت را از هم تشخيص دهد و در مقابل، يك فرد عادى متخصّص نبوّت و وحى معرّفى شده است!
بنابر اين ديدگاه، پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نه تنها در دريافت و حفظ وحى، بلكه در ابلاغ آن نيز از القاى شيطان در امان نيست. طبق حديثى كه طبرى نقل مىكند، وقتى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آيات سوره نجم را تلقّى و ابلاغ مىكرد، شيطان دو عبارت را به وى القاء كرد و پيامبر نيز آنها را به زبان راند. اين دو عبارت، درباره بتهاى سهگانه مشركان بود كه پس از آيه (أَفَرَأَيْتُمُ اللّاتَ وَالْعُزَّى * وَمَنَاةَ الثَّالِثَةَ الْأُخْرَى)۴، شيطان به پيامبر القاء كرد:
تلك الغرانقة العلى وإنّ شفاعتهنّ لترجى. ۵
برخى نيز گفتهاند كه پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله اين دو عبارت را جهت تأليف قلوب مشركان
1.اين كتاب، ترجمه السيرة النبويّة ابنهشام است.
2.ابنهشام (عبدالملك)، ص ۲۱۰-۲۱۳
3.ابنسعد، ج ۱، ص ۱۹۴ و ۱۹۵
4.نجم (۵۳) / ۱۹-۲۰
5.طبرى، ج ۱۷، ص ۲۴۵ ؛ نك: هيثمى، ج ۷، ص ۱۱۵ ؛ ابنحجرعسقلانى، ج ۸، ص ۳۳۳ ؛ عينى، ج ۷، ص ۹۹ ؛ ابنقتيبه، ص ۱۶۹ ؛ طبرانى، ج ۱۲، ص ۴۲ ؛ ابن ابىالحديد، ج ۷، ص ۱۹ ؛ عضدالدين ايجى، ج ۳، ص ۴۲۲؛ ثعالبى، ج ۵، ص ۹۵